Wednesday, November 17, 2010

Seronoknya!!..

Huaaaghhhh... kami adik-beradik dikejutkan oleh ayah sejak pagi lagi. Hari ini kami bangun lebih awal dari biasa, segalanya kerana suatu hari yang hanya disambut sekali dalam setahun oleh Umat Islam diseluruh dunia. Sempena Hari Raya Aidiladha pada hari ini, kami seperti biasa menunggu giliran untuk menggosok baju, dan mandi supaya masing-masing wangi sebelum bertemu dengan lembu, kambing dan sebagainya yang akan menjadi mangsa korban pada hari ini. Kadang-kadang tu memang ngeri kalau terbayangkan binatang yang disembelih. Tapi disebalik semua itu, ada makna dan hikmah yang tersirat yang hanya dapat dirasakan bagi mereka yang bukan hanya menilai dengan mata secara zahir, tetapi turut menggunakan mata hatinya dalam menilai apa yang telah disyariatkan oleh Allah.

 Selamat Hari Raya Aidiladha semua~

Setelah semua bersiap-siap, saya dan adik keluar bertiga dengan menaiki kereta untuk ke rumah nenek. Mak dan ayah serta seorang lagi adik saya terlebih dahulu telah ke rumah nenek sebelum kami. Seronok rasanya dapat berhimpun beramai-ramai di rumah nenek. Berjumpa dengan sepupu yang telah lama tidak ditemui lantaran terikat dengan komitmen pekerjaan, berjumpa sanak-saudara yang tinggal jauh dari kampung halaman, lebih-lebih lagi apabila ditambah dengan kepelbagaian gelagat adik-adik sepupu saya yang memang amat-amat dirindui, semua dirasakan amat-amat bermakna oleh saya.

Ini dia para pengkaji serangga..

  Tatap mataku huhuhu~

                                                                                   Aaarrgghhh pening la, sape nak ikut ni!!
Nak dijadikan cerita, hari ini dapat la saya pergi jalan-jalan dengan kak nurul, datuk, nenek dan dua orang sepupu lagi. Semuanya secara tak sengaja, kalau tidak mesti time-time raya cam nie asek kena duduk rumah je la. Tapi itu pun nasib baik x da orang yang datang beraya. Kalau ada pun hanya sebilangan kecil sahaja yang ingin melawat saudara mara mereka. Kes saya pada hari ini termasuk dalam mereka yang beraya untuk melawat saudaranya. Secara tiba-tiba nenek saya mengajak cucunya yang sulung untuk pergi melawat bapa saudaranya yang tinggal di Lubok China,Melaka. Mula-mula tu memang ramai yang nak ikut sampai ada juga budak   kecil yang menangis mahu ikut. Akibat daripada itu, kanak-kanak yang lebih besar tepaksa mengalah dan memberi peluang pada kanak-kanak yang lebih kecil untuk ikut kami ke sana. Hehehe, tapi dalam hal saya walaupun yang lebih besar bukan tak mahu mengalah tapi diminta untuk menemani mereka ke sana. Jadi, rezeki saya lah tuh.. Alhamdulillah.

Dah sudah tu sempat juga la kami singgah di pasaraya untuk ber-shopping-an. Turut tidak dilupakan pada kanak-kanak yang terpaksa mengalah dan tinggal di rumah. Sebagai gantinya kami telah membawa pakej percutian 3 hari dua malam di.... (eh2, pe aku melalut nie) hehe, jangan terkejut dengan pernyataan itu ye.. Kami telah membelikan mereka aiskrim dan air yang sedap-sedap( yang tak sedap tak beli sebab nanti tak de sape nak minum). Terpancar kegembiraan di raut wajah mereka sehingga aiskrim satu mangkuk besar habis licin berkilat dikerjakan oleh kanak-kanak ni. Nasib baik la saya dapat makan juga kalau tak kempunan la jawabnya hahahaha.

Sekawan aiskrim yang bersahabat baik..
Menggoda sungguh!!
Apa yang sedihnya kami tidak boleh lama di rumah nenek, dua orang adik saya akan pulang ke asrama pada hari ini, jadi terpaksa la kami pulang awal ke rumah supaya adik-adik saya dapat mengemas barang mereka dan memastikan tiada barang yang tertinggal. nanti den jugak yang penat nak kena hantar ye dak.. Saya turut ke Tanjung Bidara untuk menghantar salah seorang daripada adik saya. jarak dari rumah tidak begitu jauh cuma 15 minit perjalanan. Sambil menyelam minum air.. Bila dah hantar adik, dapat juga saya melihat keadaan sekolah lama saya yang tersangatlah dirindui.
Secara kesimpulannya, hari ni pelbagai perkara telah saya lalui bersama orang-orang yang disayangi. Pengalaman pada hari ni saya simpulkan adalah sesuatu yang amat berharga buat diri saya. Bukankah dengan melalui dan menjalani kehidupan ini akan membuatkan kita menjadi semakin matang?? Renung-renungkan dan selamat beramal~ Semoga bertemu lagi di lain waktu.



Kompleks Al-Karomah





No comments: