Thursday, February 24, 2011

Aku faham rasa itu..

Pada mulanya aku tak mengerti,
akan rasa itu.. 
Rasa yang bukan milikku..
Yang pada mulanya begitu sukar buatku
untuk mengerti akan maksud disebaliknya.

Aku keliru..
Segala persoalan bermain difikiranku..
Salahkah aku..
Kerana tidak memahami akan rasa itu??
Aku bertanya pada diriku, 
terus bertanya..
dan terus mempersoalkannya.

Aku hanya mendengar,
Dari mereka-mereka disekelilingku,
Sahabat handaiku,
Rakan taulanku,
tentang perkara itu.

Oh maafkan aku,
kerana tidak mengerti akan semua itu
Mungkin andai aku tidak merasainya ketika ini,
tidak mungkin aku faham
akan segala maksud yang tersirat.

Aku cuba menutup mata zahirku,
yang sering menipu..
Lalu kubuka mata hatiku seluas-luasnya..
Dengan izinNya jua, 
aku dapat melihat segala-galanya.

Kini aku faham
bukan mudah buat diri kita melaluinya,
Yang lain mungkin bisa menjadi pengkritik setia,
namun tak bisa menerobos hati kita..
kerana hanya padaNya tiada rahsia tentang hati kita.

Andai kau tidak tahu, 
jangan mudah kau membuat tanggapan melulu..
Kerana itu hanya akan membuat hatimu bertambah buta,
Sehinggakan kau tidak mungkin 
dapat melihat apa yang sebenar-benarnya.

Bila aku menjadi lebih dewasa,
aku menjadi semakin peka akan perasaan..
Tentang apa sebenarnya kehidupan ini.
Tentang betapa hidup ini penuh ranjau dan duri.

Hati..
manusia itu berbeza-beza hatinya,
Mungkin mereka tidak sedar,
mungkin mereka langsung tidak nampak,
mungkin mereka tidak mahu membuka hati itu
walaupun hakikatnya jalan terbentang luas..
mungkin pada mereka itu tidak mengapa,
mungkin pada mereka segalanya boleh dibicarakan,
mungkin pada mereka segalanya mudah.

Ah! mengapa kufikirkan semua itu??
jika diikutkan hati ini,
mahu kuusir segalanya pergi..
Mahu ku lempar sejauh yang boleh,
mahu kucampakkan setinggi yang mungkin,
agar tidakku temui rasa itu lagi.

kini kusedar,
jangan wahai sahabat.
jangan!
jangan kau membuat andaian tanpa usul periksa..
tanpa kau tahu dengan lebih mendalam.
Cuba kau fikirkan, 
cuba kau tanyakan..
Cuba kau membuat semuanya mengerti..
Akan apa yang sepatutnya mereka faham...




5 comments:

khairafansuri said...

Maha suciNya yang telah membukaka pintu hati hambaNya..
janganlah bersedih duhai teman..
ingatlah
Dia sentiasa bersame2 org yg sabar..
time kasih diatas ruangan nie..
dpt mnjadi pedoman untukku T_T

khairafansuri said...

yup,hati manusia itu pelbagai hatinya..
merekalah yg hanya brupaya untuk mgubahnya..

amniey91 said...

huhu...cik srikandi sejak bila pandai berpuitis ni..haha:D

Srikandi Cinta said...

Haha..!!
saja cuba2, entah sejak ble la brbakat nie,
kah kah kah

Anonymous said...

ehem3....lalala...^_~