Sunday, February 20, 2011

Antara yang menarik: Cik Sri Mengomel

Wah, wah.. class gitu.. amboi2 teman tengok la nie, masing-masing dah aktif berblogging.. tak kurang juga yang dah mula mengaktifkan diri mereka dengan terjun ke bidang blog nie.. amboi2.. tahniah la buat mereka ye.. mungkin ada yang terpaut bila tengok keseronokkan orang lain berblogging kan.. kalau tak, cam ne boleh terpikat. Haa tu la orang kata, kalau tak kenal, Maka tak........(cepat2 isikan tempat kosong tu) amboi2 gatal betoi sapa yang jawap tak cinta tuh.. hahaha..

Tak kenal, maka tak tahu...itulah jawapannya. Bila bercerita pasal benda ni, ada satu cerita, masa di sekolah dulu kan sibuk dengan program motivasi sana sini. Selalunya orang yang bagi motivasi ni memang best kan bila kita dengar apa yang mereka nak sampaikan. Sehingga budak2 yang muka macam tak ada perasaan pun boleh mengalirkan air mata dorang nie bila time slot sedih2.. Set induksi yang pakar motivasi berikan memang superb.. Bila beliau nak kenalkan diri beliau ni, beliau pun kata.. "Ok sekarang saya nak perkenalkan serba sedikit tentang diri saya. Maklumlah tak kenal maka tak..........", kata beliau dengan meninggikan suara dihujung percakapannya. 

Lalu percakapnya pun disambut dengan meriahnya oleh semua murid yang berada di dalam dewan pada ketika itu dengan jawapan..... "Cinta.......". Hahaha, gelak sakan dibuatnya beliau. "Amboi, gatalnya korang ni.." Tak kenal maka, tak tahulah... 

Kat mana kita tadi? Ye, ye tahniah buat mereka yang telah dengan sendirinya, atau tertarik dengan yang lain, atau mungkin juga ditarik untuk terjun ke dunia blog ni.. Kat sini saya nak mengajak ramai-ramai supaya tak menyempitkan fikiran dengan menganggap bahawa blog ni hanyalah tempat meluahkan perasaan peribadi atau mungkin juga dengan kata lainnya tempat untuk kita mencurahkan segala isi yang terbuku dihati kita.

Ramai yang kata rasa macam nak juga buat blog tapi tak tahu apa nak cerita kat dalam tu. Mungkin saya juga pernah mengalami konflik tu masa mula-mula blog ni dibina pada penghujung tahun yang lepas. Sememangnya agak kekok untuk mengarang segala isi yang difikirkan sesuai untuk dimuatkan kat dalam blog ni. 

Perasan tak, kita akan jadi blank bila kita rasa seolah-olah nak buat blog ni, macam nak buat karangan, sebab apa jadi macam tu? sebab kita terlalu fikir tentang isi yang kita hendak sampaikan. Saya juga merupakan blogger yang baru, yang mana pengalaman saya sangat-sangatlah cetek jika nak dibandingkan dengan blogger2 yang lain. Sebab tu la, bila tangan tengah rajin nak menaip, cuba datangkan feel seolah-olah tengah bercerita dengan kawan-kawan kita. Gerenti lajunye la korang menaip.

Tapi tak pe, jangan rasa rendah diri, kita boleh belajar daripada blogger2 yang lebih berpengalaman, yang hebat2.. Yang mana bagus, kita teladani, yang mana kurang tu kita jadikan sempadan supaya kita juga boleh buat yang lebih baik daripada orang lain. Saya seronok baca blog kawan-kawan, yang mana bila kita terjah je kat blog dorang ni.. banyak sangat input2 baru yang kita dapat.. yang mungkin juga kita tak pernah terfikirkan tentang perkara yang diulas oleh kawan-kawan kita sebelum ni. 

Kita memang tinggal di dunia yang sama, tapi kehidupan kita berbeza.. Sebab tu juga kita dijadikan berbeza-beza, agar kita dapat saling melengkapi antara satu sama lain. Apa yang kita ada, kita kongsikan dengan orang lain. Apa yang kita tak tahu, kita ambil tahu daripada orang lain. Macam tu la kan.. Kalau korang ada masa nanti, korang pergilah terjah blog ni.. Realiti Konspirasi.. Blog ni pada saya penulisannya sangat bersahaja tetapi banyak input yang kita dapat. Tak pun kalau korang rasa bosan ya amat, sila lah sibukkan diri dengan blog beliau ni. Blog beliau best, lawak gile, beliau ni fikir sampai kat luar kotak.. Oh nak cerita panjang2 pun tak sanggup rasanya, pergilah tengok sendiri dengan mata kepala hidung bulu kening mulut semua tu ye..

Tak kurang juga yang fikir, bila nak buat blog nie, nak buat gaya penulisan yang macam mana, nak formal ke.. nak sempoi ke.. nak rock ke.. Pada aku la kan.. cehh, pada saya, itu terpulang lah pada individu tu sendiri. Kita bukan nak buat surat rasmi pun kan yang dah tentu2nya kena tulis dengan formal. Masing-masing ada cara tersendiri, macam saya, saya lebih selesa guna saya, awak, kamu, anda, kalian dan sebagainya tu la. haha nampak lah lembut sikit. Kalau nak perasan dengan bahasakan diri tu beta ke, kanda ke, dinda ke... itu terpulang la.. Bila dah macam-macam gaya yang digunakan, baru la berseri dunia blog nie, ni kalau semua orang guna beta je... tuan hamba je.. dah bosan plak kan.. Tak semestinya yang biasa dengan formal tak boleh nak cerita benda-benda yang lucu dan santai, tak semestinya yang guna gaya penulisan yang biasa2 tak boleh nak bercerita tentang sesuatu yang lebih berat isi kandungannya kan.

Eh2 apa dah jadi ni, ter... banyak cakap plak saya malam nie, kawan-kawan yang rasa saya tak banyak cakap tu boleh la melayari blog ini untuk melihat bahawa saya sebenarnya pun ada juga pendapat yang nak dikongsikan cuma saya menggunakan platform yang berlainan daripada mulut untuk mengulas tentang sesuatu. Heheehee.. 

Oh hampir terlupa, sebelum saya mengundur diri, nak ucapkan terima kasih banyak2 dekat kawan-kawan yang  sangat perihatin akan kesihatan diri ini. Thanks buat sahabat yang dah bagi minum '' air hijau'' kat kita ni. Moga kau tersenyum saat melihat coretan ini. Eceh!..juga buat akak yang dah gorengkan nuget yang sangat best untuk kita hari ni.. Buat roommate si sahabat, yang selalu bertanya itu dan ini tanda begitu perihatin akan diri ini.. ^_^.. Yang terakhirnya buat seseorang yang sanggup meluangkan masa singgah di kedai demi untuk membelikan panadol dan nasi goreng paprik. Eh ada lagi, buat teman yang menjemput ke biliknya untuk makan butir nangka kalau tak silap.. makanan yang pertama-tama kalinya saya makan selama saya hidup ini.. sangat best makan masakannya! Juga buat semua yang banyak membantu diri ini, dan membahagiakan diri ini selama ini.. 

Terima kasih yang tak terhingga..
Salam sayang daripadaku buat semua!



No comments: