Saturday, February 26, 2011

Hidup umpama roda???

Hari sudah larut malam. Mungkin juga senang dikatakan dengan sudah terlebih larut. Kebanyakkan pelajar di kampus ini sudah lena diulit mimpi. Dalam diam kuselak langsir bilik, lalu kudapati bilik di blok bersebelahan yang tadinya terang-benderang dengan cahaya lampu kalimantang, kini sudah mula bertukar menjadi gelap. Pastinya para penghuni di sana sudah mula merebahkan diri di katil setelah menyedari bahawa badan tidak lagi mampu memberi khidmat yang terbaik setelah banyak tenaga yang telah digunakan sejak bangun tidur lagi.

Jom berfikiran lebih positif!
Itulah lumrah kehidupan, setiap permulaan pasti ada penghujungnya, setiap yang hidup pasti akan menemui Yang Maha Kuasa, setiap pertemuan pasti ada perpisahan. 

Macam itulah hidup kita ini, senang cerita setiap yang kita lakukan itu tidak selamanya kita akan lakukan. Yang sedih takkan selamanya sedih, yang gembira pula tidak akan selamanya akan terus gembira. 

Selalukan kita dengar, hidup ini umpama roda. Ada kalanya kita di atas, ada kalanya kita dibawah. Tapi mengapa masih ada yang sanggup berada dibawah terus menerus tanpa berusaha untuk terus menerus berada di atas. Seorang pensyarah pernah mengingatkan, roda memang akan terus berputar, tapi kitalah yang seharusnya pandai menggelecek roda tersebut demi memastikan kita akan sentiasa berada di atas dan tidak membiarkan kita jatuh dari roda tersebut. Ala macam kat sarkas tu....

Di malam yang hening ini, saya teringatkan kata-kata ayah, yang pernah ayah tuliskan di sehelai kertas semasa menghadiri program motivasi bagi anak sulungnya ini. "Menangis... sampai bila bangsa kita akan menangis, bangunlah.. dah bergembiralah, teruskanlah usaha.....". Itu antara yang sempat akal fikiran saya ini rakamkan dan ianya melekat sehingga sekarang. Tapi malangnya perkataan yang seterusnya sudah semakin pudar dari ingatan ini tentang apa yang pernah area manager itu coretkan pada kertas itu!

Bila kita tak merasai apa yang orang lain sedang alami dan lalui, kita tak dapat nak memahami tentang tindakan yang dibuat oleh mereka. Sering kali kita mempersoalkan akan apa yang dilakukan oleh orang lain tanpa kita faham dengan wajarnya akan apa sebenarnya ditanggung oleh mereka pada saat itu.

Ingatlah, apa yang kita miliki tidak selamanya akan jadi milik kita dan tidak selamanya akan bersama kita. Satu saat nanti, semuanya akan hilang dari pandangan kerana yang kekal itu hanya CINTA pada yang Yang Maha Esa.... 



No comments: