Sunday, February 13, 2011

Mari sini saya nak cerita..


Salam pertemuan kembali.. 

Malam ni nak cerita atau bagitahu semua tentang sesuatu perkara.
Lazimnya, majlis perkahwinan di Melaka mesti satu perkara ni memang tak pernah tertinggal untuk dilakukan.

Jom tengok gambar-gambar ni... 


Pihak yang bertanggungjawab bersiap sedia untuk melaksanakan tugas
membakar bunga api buluh..

Pengantin dan rombongan pihak sebelah bersiap sedia
untuk berarak ke rumah pengantin..


Pengantin perempuan bersama pengapitnya


Bunga api buluh dibakar,
diiringi dengan pukulan kompang

Kesemua bunga api dibakar
bagi memeriahkan suasana


Ahli bomba nyalakan api, haha


Ni la bunga api buluh 
Dah tengok kan..
Actually, terpanggil untuk buat entri ni sebab saya pernah berbual dengan seorang rakan yang ditempatnya tak ada benda alah bunga api ni masa majlis perkahwinan. Saya tak pasti kat lain-lain tempat ada ke tak benda macam nie.

Macam mana dengan tempat kawan-kawan semua? Adakah sama macam di tempat saya?.. Adat-adat yang lain rasanya tak banyak perbezaan dari tempat-tempat yang lain. Kalau berbeza pun dari segi konsep atau pilihan yang mungkin mengikut citarasa pengantin dan perkembangan semasa. Sememangnya perkahwinan bukan sesuatu perkara yang boleh diambil mudah dan remeh.

Mungkin kalian juga punya sesuatu untuk dikongsikan tentang majlis perkahwinan di tempat masing-masing kan.. jom la.

2 comments:

Asma' Ku Ramli said...

kt kelntn xde la ira..hehehe

Srikandi Cinta said...

haa sebab tu la nnt akak kne dtg mlake tau.. hehehe