Sunday, March 27, 2011

Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) - 1

 Alhamdulillah segala yang dirancang berjalan dengan sangat lancar atas bantuan Allah swt. Lima hari di Sekolah Kebangsaan Sri Tangkak (SKST) bersama dengan 8 orang guru pelatih yang lain sangat menyeronokkan. Rasa tak puas pula berada di sekolah tersebut selama 5 hari. Banyak pengalaman berharga yang dapat dikutip sepanjang tempoh tersebut. Ini memang Pengalaman Best Sekali (PBS) kami!!


Bermacam-macam persoalan bermain dibenak fikiran sebelum kaki melangkah ke Sekolah Kebangsaan Sri Tangkak yang menjadi pilihan saya dan rakan-rakan untuk melaksanakan PBS buat kali pertamanya pada sem 1 ini. Hati rasa semakin berdebar-debar ditambah pula dengan cerita daripada rakan-rakan yang dah pun selamat memulakan PBS mereka. Apalah yang akan kami lalui nanti ye... ??

Hari Isnin bersamaan dengan 21 Mac 2011, seawal jam 6.45 pagi, saya, Izati dan kak Nadiah dah pun bertolak dari rumah yang terletak di Bukit Gambir untuk ke sekolah berdekatan dengan bandar Tangkak. Kira-kira 15 minit perjalanan kami sampai ke sekolah. Sesampainya disana, 4 orang guru pelatih dah pun terpacak dekat sekolah. Sapa mereka ni?? Hazman, Hamzi, Shamsuri dan Syazwani sampai lebih awal daripada kami.

Alhamdulillah kami sampai awal, dapat tengok murid-murid SKST datang sekolah dengan pelbagai jenis kenderaan. Ada yang naik van, motor dan kereta dan tak kurang juga mereka datang ke sekolah ditemani dengan ibu bapa terutamanya bagi murid Tahun 1 dan Prasekolah. Yang dah besar, harapnya dah boleh berdikari kan.. :)

7.15 pagi, kami ke tapak perhimpunan bersama dengan guru-guru yang lain untuk Perhimpunan Sekolah. Sebelum perhimpunan bermula, kami sempat bersalam-salaman dengan guru-guru di sekolah tersebut. Alhamdulillah kedatangan kami semua disambut dengan baik dan mesra. Kami yang datang ni pun ceria je jadinya.

guru-guru yang banyak membantu!
 Waktu perhimpunan, kami diperkenalkan kepada semua warga sekolah. Ya Allah tak dapat nak digambarkan perasaan ni bila berdiri bersama-sama dengan guru-guru lain menghadap para pelajar. Serius rasa betul-betul dah jadi cikgu masa tu.

Guru Besar menyampaikan hadiah
bagi kelas yang bersih~

suasana perhimpunan SKST
 Semua pelajar bergerak ke kelas masing-masing mengikut kelas setelah tamatnya perhimpunan.


5 org guru pelatih lelaki ~

ini barisan guru pelatih perempuan..
cikgu syazwani, izati, nadiah..

 Ok dah selesai perhimpunan, kami semua pergi ke pejabat untuk menulis rekod kedatangan guru.

Pejabat sekolah

Ini bukunya~
 Bila dah sudah tulis nama, masa tiba di sekolah dan tanda tangan pada buku kedatangan seperti gambar di atas, kami terus ke bilik mesyuarat. Haaa hari first datang dah kena meeting lorh. huhu. Best tu..
Aktiviti pagi kami dimulakan dengan sesi taklimat daripada Guru Besar SKST dan juga dua orang guru yang akan menjadi mentor kami sepanjang kami berada di sekolah tersebut. Masa tu pukul 8.10 pagi.

Terharu bukan?? Dua orang guru pembimbing yang dilantik semestinya akan memudahkan segala urusan kami  semasa PBS ini. Kami bertuah kerana tidak dibiarkan terkontang-kanting begitu sahaja oleh pihak sekolah. setiap langkah yang ingin kami lakukan akan dipastikan berjalan dengan lancar. Cikgu-cikgu di sini kalau kami tak tanya, mereka yang akan tanya dulu.. " Ada apa-apa lagi yang belum settle dan boleh dibantu?" Sampai macam tu sekali layanan yang diberikan pada kami semua.

Guru Besar dan mentor kami~ 
Guru besar memulakan taklimat dengan mengucapkan selamat datang kepada kami guru-guru pelatih. Secara ringkasnya, kami dimaklumkan tentang latar belakang sekolah yang di bina sejak zaman British lagi. Oh yang paling menarik, sekolah ini masih mengekalkan lagi blok lama sekolah tersebut yang pernah menjadi markas British. Nanti kita tengok gambarnya ye.. Kami juga turut dimaklumkan tentang selok belok sekolah, keadaan sekolah dan macam-macam lagi. Kiranya apa yang ada dekat sekolah itu diberitahu kepada kami semua.

Selain itu, sesi perkenalan dengan semua guru pelatih telah dilakukan juga pada taklimat tersebut. Nak kenal dengan semua guru-guru?? Seramai 6 orang dari Iptho yang terdiri daripada Hazman, Hamzi, Hazirah, Izati, Nadiah dan Syazwani. Shamsuri dari Ipg Ipoh. Faiz dari Ipg Bt Lintang, Kuching. Nazrin dari IPIS.

Segala soalan kami dapat ajukan terus kepada Guru Besar dalam sesi taklimat pada pagi itu. Beliau juga begitu prihatin terhadap kami semua dengan mengambil tahu assignment yang perlu kami siapkan untuk PBS ini. Kami juga turut mendapatkan kebenaran Guru Besar untuk mengambil gambar, mendapatkan maklumat, melihat guru mengajar di dalam kelas dan lain-lain lagi. Ada juga antara kami yang bertanya adakah kami semua dibenarkan untuk menegur dan membetulkan kesalahan yang murid lakukan. Alhamdulillah segalanya disambut baik oleh Tuan Guru Besar dan memberi kebenaran kepada kami untuk melakukan segala yang baik untuk tugasan kami. Guru Besar memang best, sporting dan sangat mudah untuk memberikan pertolongan dan kerjasama kepada kami.


Puan Norhanita menunjukkan fail yang boleh dijadikan rujukan pada subjek Bahasa Melayu dan lain-lain.

Selesai sudah sesi taklimat dan perjumpaan bersama Guru Besar dan guru pembimbing kami, memandangkan masing-masing dah mula rasa lapar yang teramat (mungkin juga ada yang tak sempat sarapan pagi itu) kami terus menuju ke kantin sekolah. Cadangnya nak makan di luar sahaja, tetapi kami diajak juga makan di dalam (tempat guru). Ingat lagi ada seorang cikgu ni kata.. " Makan la kat dalam, dah jadi cikgu dah pun..". 

Wawww.. malu jadinya, hehe, tak sangkakan dah jadi cikgu pun.. So, kitorang pun makan la kat bahagian guru.

ok masa nie tgh tggu yang lain utk makan sama2~


Kebetulan masa kitorang baru je habis makan, murid-murid pun dah mula keluar rehat.. So masing-masing dengan bakat keguruan yang ada dalam diri masing-masing pergi la memantau murid makan (sambil tangan tak putus-putus menekan button pada camera, hehe)

tahap 1

sebelum makan sempat posing lg ye~

ini juga~!

ni buat2 terkejut
haha!!
Habis rehat, kitorang pun macam tertarik nak ikut murid-murid ni pergi mana.. Ecehh busy body la pulak kan..

Dalam perjalanan, lalu kelas tahun 1.. ini lah yang saya nampak...

kasut yg tersusun~

Botol air letak di luar kelas,
& segala jenis bekal makanan
Dalam sibuk2 nak tahu mereka ni pergi mana, rupenya pergi beratur kat tapak perhimpunan lorh.. 
Ok pic kat bawah nie masa pengawas tengah baca sifir 2, dan diikuti dengan pelajar lain juga. 


Hari pertama saya tak ganti kelas, jadi hanya lepak di bilik jqaf tengok guru-guru mengajar bersama dengan kak nadiah, hamzi dan nazrin, yang lain-lain tak tahu pergi mana.. kebanyakkannya saya tengok kelas darjah 1 dan 2.. Bila tengok guru mengajar, dah dapat tahu teknik, kaedah dan strategi yang guru gunakan dalam proses P&P bersama murid.. Dah belajar pedagogi sem ni... :)

Yang ni memang tak boleh blah la kan, kelakar tengok gelagat budak2 masa belajar. Macam-macam ragam, sakit perut kitorang ketawa.. Dorang memang best la!! dak kecik memang jujur...

murid2 tahun 1
belajar secara terus dengan guru~
dapatkan maklumat ttg jqaf & lain2
khas utk murid2
Stesyen ganjaran tu salah satu cara  yang digunakan nak tarik minat murid untuk belajar. Nanti siapa siap kerja cepat akan dapat hadiah..

Ini mereka..
nazrin, shamsuri, hamzi

hazman dan faiz
1.05.. Pergi pejabat lagi dan tulis masa pulang.. kena balik cepat, petang nanti kena datang sekolah untuk bola tampar dan bola jaring.

4.00 petang.. kitorang dah terpacak dekat sekolah dah, dan tengok budak2 berlatih sementara tunggu jurulatihnya sampai.

bola tampar~
Hari ni sepatutnya ada pemilihan pemain bola tampar, so kitorang kena la main bola tampar petang tu.. Dah lama dah tak main bola tampar ni. Cikgu-cikgu vs murid-murid. Nampaknya guru-guru lagi hebat  dari murid-murid ye.. eceh!

Pukul 6.30 baru kitorang pulang ke rumah, hari pertama PBS dah rasa sangat seronok, macam tu juga kawan-kawan yang lain, semuanya kata seronok. 

Dalam sehari je dah banyak pengalaman yang saya dapat, banyak juga pesanan yang diturunkan kepada kami, terutamanya dalam mendidik para pelajar. Hari ni juga dah rasa macam cikgu yang betul, bukan guru pelatih lagi.. hakhak! perasan! (ini betul2) serius saya katakan memang sangat2 seronok. Walaupun balik rumah semuanya keletihan dan tidur awal sikit la dari biasa, tapi pengalaman ni sangat bermakna dan berharga buat saya.

Ini baru cerita hari pertama, nantikan hari yang seterusnya. Memang sangat2 busy dengan PBS sampaikan tak ada masa nak update blog nie :-)



3 comments:

amniey91 said...

wow..wat PBS bersama...ceh..ceh..:D

Mr.Ein said...

selamat mendidik anak bangsa.. jangan berputus asa dengan pelajar :)

FaRaH dYnA said...

as'salam cikgu... cikgu ingat sy lagi x??? cikgu kn pernah masuk kelas 4arif tahun lepas... kitorg sume kt cni rindu cikgu... kalau blh dtg lh jenguk2 kitorg ke... skrg ramai murid 4 arif masuk 5 arif termasuklh sy... kalau boleh cikgu buat lah PBS kt cni lagi... :)