Monday, May 23, 2011

Kejadian Tanah Runtuh. Al-fatihah

Pada hari kejadian, kebetulan saya berada di Melaka atas urusan-urusan yang tertentu. Petang tu, setelah pulang dari Uitm Melaka hantar adik yang mula mendaftar pada 21.5.2011, saya tertarik pada satu berita menyayat hati yang dilaporkan oleh TV3.

Berita mengenai kejadian tanah runtuh yang telah mencederakan dan mengorbankan beberapa orang penghuni sebuah rumah anak yatim di Hulu Langat, Selangor. Mengikut apa yang saya dengar, kejadian berlaku kira-kira pukul 2 suku petang dimana pada ketika itu mereka sedang menjalani latihan nasyid sebagai persiapan untuk sebuah majlis.

Tengok berita dengan muka terpegun dan kesian ditambah dengan rasa terkejut. Takziah buat anak-anak yatim yang ditimpa musibah. Walaupun dalam keadaan hujan, usaha menyelamat tetap diteruskan sehingga malam. Dekat sepuluh orang juga telah disahkan meninggal dunia. Dah lebih kurang dua hari, maka jumlah terkini masa yang terkorban tak dapat dipastikan.

Sapa rajin boleh la usha2 google or berita2 online yang lain ye.

Temu bual dengan saksi kejadian, ada yang menceritakan mangsa yang tersepit meminta tolong untuk diselamatkan. Bila tangannya ditarik, mangsa mengadu kesakitan. So, saksi tersebut tidak dapat berbuat apa-apa lagi. Kesiannya. Disebabkan batu besar dan tanah yang menimbus mangsa, agak sukar untuk proses menyelamat dilakukan lebih-lebih lagi tanpa bantuan pihak yang berkenaan.

Tengok dekat berita mangsa-mangsa dibawa turun dari tempat kejadian. Saya lihat juga mereka semua berkumpul dimasjid untuk sembahyang jenazah. Sanak-saudara berlinangan air mata menangisi insan-insan yang tersayang pergi menghadapNya untuk selamanya. Dalam sekelip mata, ranaplah bangunan yang tersergam indah hanya dengan tanah.

Tuhan lebih sayangkan mereka. Kisah ini moga dijadikan iktibar dan keinsafan buat kita. Mati itu sesuatu yang pasti buat semua. Saat ia datang, tiada siapa yang mampu menolaknya. Kuasa Allah itu maha Agung. 

Sekian saja apa yang dapat saya kongsikan melalui pemerhatian dan pengetahuan saya yang sedikit ini.
Kalau nak baca beritanya boleh la scroll kat entry sebelum entry ini.

Al-Fatihah..
kejadian tersebut~


6 comments:

cik faez said...

sedih tgk kisah dorg kan ..

Srikandi Cinta said...

iye..
mmg sedih dengar berita tu..
:(

Khairy said...

senang je sy boleh kata....bila dah ajal sampai, siapa pun tak boleh halang

Srikandi Cinta said...

Setuju!

khaira fansuri said...

inalillah..
same2 kite sdekakhkan
al-fatihah..
moge roh mreke dcucuri rahmat
dan dtempatkn org yg briman
aminn T_T
isk3 sdih wooo
paper front page..

Srikandi Cinta said...

ye2 btol2..
al-fatihah