Saturday, May 21, 2011

Lumpur mendidih??

Pernah dengar pasal lumpur mendidih?? Rasanya mungkin ramai juga yang dah tahu pasal satu lagi ciptaan agung tuhan nie kan.. Tapi rasanya benda ni memang tak banyak la orang jumpa dan perkatakan. Mungkin ada juga yang akan terlopong dan ternganga bila diberitahu pasal lumpur mendidih ni.

Masa saya menjejakkan kaki di Sabah pada tahun lepas, pak su dan mak su bawa la kami yang hanya seramai tiga orang ni pergi jalan2. Tak ketinggalan dibawanya kami ke sekolah tempat mereka mengajar. Ok senang cerita sekolah tempat mereka mengajar tu memang dekat kawasan pedalaman!. Pedalaman kelas ketiga, tak teruk sangat macam tempat mula2 pak su mengajar sebelum beliau mendirikan rumah tangga. Kalau yang dulu tu jangan cakap la, tiga jam naik bot baru sampai kawasan tu.

Binuang. Kalau tak silap itu la nama tempat sekolah mereka mengajar. Masa tu jugak la saya dan yang lain rasa macam mana perjalanan nak pergi ke sana. Lalu hutan dan kawasan kelapa sawit yang mana struktur jalannya tak berapa elok. Terhuyung-hayang dibuatnya.Lalu juga ladang-ladang dan tanaman sayur, cantik sangat masa tengok dari atas bukit.

Memang jalan kat situ tak bertar. Masih lagi menggunakan jalan yang tanahnya berlecak. Kereta pun kalau tak guna pacuan empat roda memang tak tahan la rasanya. Bayangkan kalau Camry atau Merc dilanyaknya dekat jalan yang macam tu! haha. hancuss

Kitorang sampai dekat sekolah tu lepas sejam perjalanan. Gila jauh la nak pergi sana. Bila tengok sekolahnya, cantik jugak. Bangunan satu blok je dan tak ada tangga untuk ke tingga atas pun. Sebab tak de tingkat atas la. Murid tak berapa nak ramai, satu darjah satu kelas je. So satu blok tu dari mula sampai hujung berderet la kelasnya. Sekolah ni lagi kecik dari SK Bindu tempat bebudak kelas saya buat program hari tu.

Padangnya pun kecik je. Tapi ada la juga taman. cantik, kemas dan teratur. Sekolah dekat sangat dengan tempat penduduk2 estet tu tinggal. Masa tu kedengaran la suara-suara orang Sabah yang dikenali lunak dan merdu berkaraoke petang2 tu. Hee~

Dah selesai melawat2 tak ubah macam muke nazir sorang2, Pak su bawa kami pergi satu tempat, kalau kat Semenanjung mesti akan kata tempat tu kat kawasan hutan yang ko jangan harap ada orang nak datang.

Tapi lain sekali di Sabah, tengok kiri kanan banyak betol la pokok2 yang tinggi lampai dan berbadan sasa. 

Maka setelah beberapa ketika sampai la kami di sini......



taraa~
nie kolam dia okeh
sila perhatikan~
lumpur sedang menggelegak~
Nama je menggelegak, tapi tak panas pun. Boleh la cuba kalau nak pegang. Ia adalah bahan pengelupasan yang baik serta bagus. Kalau nak sapu kat muka, jangan sapu sebelah je, sapu semua sekali, sebab nanti muke anda akan putih sebelah! Opss albino sebelah muke je ke??? huhu.

Disebabkan ini adalah pengalaman pertama saya lihat benda nie dengan mata kepala serta hati saya, maka dengan terpegun dan gembiranya saya telah menjadi saksi akan semua kegelegakkan lumpur tersebut ye.

Binuang tu dekat Tawau sebenarnya. Satu pengalaman yang indah yang saya lalui selama lima hari di Sabah. Walaupun kalau nak diikutkan, cerita Sabah dan Sarawak dikaitkan dengan kawasan pedalaman adalah benar sama sekali, tapi rasa seronok sangat datang sana.

Eh2 tiba2 rindu dekat Sabah. Huhu tapi tak pela.. Roomateku pun orang Sabah juga!
hee~

P/s : Tawau, Kunak, Lahad Datu, Semporna.. 
        Pengalaman indah~

8 comments:

alif haris said...

wahh .. baik untuk kulit eh ?? boleh amik sikit tak dari tempat tu ?

amniey91 said...

huyoo..nk putihkn jugk la..:)

Srikandi Cinta said...

Alif >> yup2 mmg bleh amek, dont wory x kne denda punye la!

Cik am >> hehe, set pencerahan lumpur tu.. baik punye :)

alif haris said...

hehe .. bgus lar .. dkt2 situ ade gunung berapi ke ?

Srikandi Cinta said...

Kurang pasti la..
Tmpt tu pun tak berbukit bukau sgt,
dlm estet kan..

Anonymous said...

When will you post again ? Been looking forward to this !

Anonymous said...

hehe... ni tmpat saye. thanks for come to my place. byk lagi yg awk x pegi. kolam air pnas, air terjun 7 tgkat, tasik impian, air terjun jambatan gantung, tong suk. suma lokasi dkat2 ctu je.

Srikandi Cinta said...

Anon >> ye memang banyak lagi tempat x pergi ni.. nanti ade mase panjg umur akan ke sana lagi :)