Wednesday, June 8, 2011

Kartun boleh buat kita lupa masalah??

Masa kecik-kecik dulu semua gila kartun. Budak kita duduk depan tv terpaku dan kaku tengok aksi-aksi kartun kegemaran mereka. Oh tak tahulah pulak kan kalau ada budak kecik yang tak suka dan tak gemar menonton cerita kartun ni. Err tak mustahil untuk ada kan. Dak kecik yang matured la tu! ahaks

Ok mungkin saya antaranya yang tergolong dalam golongan budak kecik comey lote yang amat menggemari cerita-cerita kartun, hee~ Petang-petang mandi dan bersiap cepat-cepat supaya tak ketinggalan menonton cerita kegemaran. Kalau nak dikategorikan memang banyak jenis kartun yang ada. Yang ganas, yang lembut, yang beri pengajaran, yang boleh buat orang ketawa guling-guling, yang buat orang kata eh2 kartun ni betul ke tak betul? dan banyak lagi.

Ramai kawan-kawan yang amat suka menonton kartun, tak kira lah walaupun umur dah mencecah 20 tahun pun tapi sememangnya aksi dan gelagat yang terdapat dalam cerita-cerita ini boleh mencuit hati sesiapa sahaja. Nenek dan atuk pun boleh gelak golek-golek dibuatnya.

Memang tak dapat dinafikan, bila kita dilanda masalah, perkara yang terbaik yang perlu dilakukan ialah dengan mengadu kepadaNya, hanya sebab pertolongan daripadaNya sahajalah segala masalah itu dapat dirungkai dengan baik selain usaha yang telah kita lakukan. Dah zikir, dah doa, dah menangis-nangis dengan kuatnya semasa sujud, tonton kartun kegemaran anda merupakan antara cara untuk membuatkan hati menjadi ceria. Siapa tahu aksi dan gelagat kartun mampu mencuit hati kita kan.

Kartun terbitan negara kita pun tidak kurang hebatnya. Lihatlah begitu besarnya impak Upin Ipin dalam masyarakat kita. Bukan hanya jalan ceritanya yang menarik dan boleh memotivasikan setiap anak-anak kecil, ia juga seakan-akan menjadi idola dan ikutan bagi adik-adik kita ni. Hah mulalah keluar macam-macam baju, patung, beg sekolah, pencil box, bantal dan cara percakapannya juga turut berjaya menarik minat anak-anak kecil.

Banyak pengajarannya bila kita tengok kartun ni. Dulu kecik-kecik seronok layan Doraemon, siap hafal lagi lagu dalam bahasa Jepun tu. Huh bukan susah pun kan! hee~ berlagak! Sailormoon lah, Sin Chan, Dragon ball, Naruto, Mickey mouse dan pasangan Minnie mouse. Err ape lagi ek. Dah tak dapat nak ingat lagi dah. Terlampau banyak! Dan sampailah yang terbaru sekarang ni BoboiBoy, Spongebob, Wonder pet huh banyak2..

Bagus la bila Malaysia dah maju dengan buatan kartun sendiri, ikut budaya kita juga. Dari segi moralnya dapatlah dikawal agar seiring dengan norma masyarakat Malaysia yang lebih berbudaya ketimuran. Mengikut kajian, kanak-kanak yang suka menonton kartun ni otaknya lebih kreatif dan bijak ini kajian sendiri hehe. Tapi memang betul pun sebenarnya, tak de la tengok budak-budak ni kaku dan tak bermaya je, ceh!.

Jadi marilah kita bergelak ketawa dengan menonton kartun kegemaran kita. Nak belasah tengok apa-apa kartun pun apa salahnya. Seronok pulak cerita pasal kartun ni, sebab kartun kan ceria, jadi ia mampu ubah mood kita jadi ceria juga!

Banyak juga idea yang keluar bila menaip ni, ni semua gara-gara Kungfu Panda 2 la ni. Teman adik tengok tadi. OMG rasa diri sendiri pula macam kena pukul dan bom. Yes! rasa macam nak tengok ulang-ulang kali je. Aksi, animasi, jalan cerita, mood cerita yang sangat sempoi dan ceria ditambah dengan 3Dnya! Memang meletup la! Tu yang mood jadi kartun je malam ni. Hee~ kembali ke zaman kanak-kanak kejap.

*inside peace*



Lupakan masalah kejap
jom kita tengok kartun 
hee~


6 comments:

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

betul2..katun boleh jd medium release tension.. :)

cucu umie said...

jrng tgok kartun..kalo nk release tension ayie biase pergi pantai jer..hee sebb memang jrng tgok tv

sobri yaacob said...

tringat katun2 dlu yg fberet kecik..mcm dragon ball.. tpi ktun skrg yg best upin dan ipin..

Mama Amani said...

em... teringat ms kecik, duk tgu dpn tv ja tgk kartun...

diya said...

dulu2 suke tgok sailormoon !
dengan kuasa bulan gitew . haha .
lepas tu lukis2 sailormoon pada setiap helaian kertas .
even pd buku skolah .
lepas tu kene marah =.='

Jijimon said...

skkddoosshhhh~
inner peace
inner peace
inner peace
huuu~