Thursday, June 9, 2011

Petua Orang tua-tua.

Orang Melayu memang terkenal dengan petua dan pantang-larangnya.

Eh ko, jangan menyapu malam2.. nanti bla bla bla

Jangan duduk atas bantal nanti bontot bisul.

Jangan menyanyi masa tengah memasak,

Jangan duduk kat tangga, anak dara..

Jangan baring sambil angkat kedua-dua belah kaki

Jangan berhias2 malam....nanti teeetttttt

Sangatlah banyak pantang larang orang tua-tua kita ni. Dan setiap pantang larang tu ada sebab musababnya yang tersendiri. Kenapa ni tak boleh, kenapa tu boleh. Tapi dalam banyak-banyak pantang larang yang ada, mungkin ada yang boleh diterima dek akal, dan mungkin ada juga yang macam.... hah?? biar betul?!.... macam tak masuk akal je, macam tak caya je. Sebab ia agak bertentangan dengan apa yang telah ditentukan terutamanya dalam agama Islam.

Dulu masa kecik-kecik bila orang kata eh jangan angkat dua2 kaki ko tu masa tengah baring, nanti orang tua mati..bla bla bla.. Ok masa tu rasa macam eh biar betul, sebab angkat kaki pun boleh jadi macam tu ke?? Disebabkan umur masih muda so kita yang kecik ni pun ikut je la kan apa orang kata. Tapi lama-lama bila besar, dah tak heran dah. 

Masa belajar Bahasa Melayu Komunikasi sem 3 lepas, lecturer ada kata, perkataan PETUA tu datangnya dari peraturan orang tua-tua. Tu yang jadi PETUA. 


Zaman moden ni ada lagi ke orang Melayu yang masih lagi mengamalkan petua dan pantang larang dalam aktiviti harian. Ada lagi tak? Apa-apa pun jodoh pertemuan, ajal maut itu kan ditangan tuhan. Hanya Dia yang tahu segalanya, hanya Dia yang menentukan bukan. 

Orang tua-tua kita dulu tinggi dengan adab dan sopan santunnya. Dari situlah datangnya segala pantang larang dan petua yang sampai sekarang masih lagi femes dikalangan kita. Semuanya untuk menjadikan kita lebih beradab dan menjaga tingkah laku. Maka hendaklah kita menjadi manusia yang tinggi adab dan tingkah lakunya serta berakhlak mulia.

Mudah-mudahan!


11 comments:

Freaky said...

freaky skang tengah duk atas kerusi berlapikkan bantal.. harap2 x naik bisul kat bawah ni. hehehe

Srikandi Cinta said...

Haha.. minta2 macam tu la

::contengan hati::)) said...

suka menyanyi masa masak,
semoga tak kan kawin denga orang tua heehhe ,

tapi kalau fikir2 balik berguna taw petua2 nie wee

Srikandi Cinta said...

Contengan hati >> yup, adakalanya berguna, buat kte lebih beradab dan jd tunduk baik je, hehe jage tgkah laku!

Jijimon said...

huooo petua..
lots of it..
tp besh ble dngo odlies bcerite
isk3 tringt kt arwah T_T

Jijimon said...

petua no 723 subtopik potg kuku

- ble potg kuku pastikn jari manis
dipotg lassssssttt skali..

Jijimon said...

petua..
petua nk face ngn mertua ade cik s.c??
hik3

SubhanAllah Lunar Eclipse

Srikandi Cinta said...

Mr Bond >> haha, how a good idea.! mybe bleh wat next time

Atika Farha ;D said...

tak ikut sgt sbb ada yg tak makes sense :)

Srikandi Cinta said...

Atika Farha >> yup tahu tak pe, mane boleh ikut, ikut la, kalau rasa tak betul, fikir2kan.. hehe~

mama comel said...

hee..selalu kena tegur kalau sapu malam2..tapi buat tak endah je seabb tak suka umah semak...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...