Thursday, August 4, 2011

Sungguh Aku diuji di Awal Ramadhan ini.


Hari pertama berbuka puasa:

Makan dengan berselera
Pinggan licin.
Air juga berjaya dihabiskan..

(cettt, jangan kata makan macam tak makan setahun okeh!)

Tak lama kemudian,
rasa bagai semua yang dimakan mahu dimuntahkan..
Aduh mengapakah?!
Dada terasa sesak..
Malam itu mula tak duduk diam..
Ke hulu ke hilir dibuatnya..

Akhirnya tanpa boleh ditahan..
Segala isi perut terkeluar juga..
(habis nasi beriani waktu berbuka dimuntahkan, opss bukan dgn sengaje ye)

Akibat perut dah kosong, 
jamah kurma sikit, 
supaya perut tak terus masuk angin..

Allah..
tak berjaya ditahan..
muntah lagi buat kali kedua,
berlari2 ke toilet dibuatnya malam itu..
Badan dah mula rasa tak sedap..

Duduk2 tenangkan diri,
minum air..
Sekali lagi terpaksa berkejar-kejaran ke tandas..
muntah buat kali ke tiga..

Ya Allah, kenapa ni..

Sakit terpaksa mengeluarkan apa yang dimakan dari perut..
Ye, makan memang sedap dan senang,
tapi mengeluarkan segala yang telah dimasukkan kedalam perut memang sangat perit!

Allah..

Suhu badan terus naik..
Dah tak larat sangat nak buat apa2 sedangkan 
niat awal nak study untuk presentation esok..
Terus tidur... zzzzz

1.30 pagi,
bagai ada sesuatu yang memaksa untuk bangun!
Ye, terasa nak muntah lagi buat kali ke empat..
Tak berjaya nak keluar dari bilik dengan kadar yang segera,
maka dengan secara tak sengaja terus termuntah dalam bilik..
Nasib baik rumate dah tidur.. 
tak ganggu dia.. wee~

Lepas bersihkan diri,
sambung tidur.. 
harap lepas tu akan rasa lega..

Tak sampai dua jam tidur dah terjaga semula..
Seluruh badan terasa sengal2..
Kaki kebas, tangan juga begitu.
Kepala sakit, bagai mahu ditarik2 saja rasanya.
Rasa sejuk yang teramat..

Ok.. demam dah datang..

Urmm... kesian pulak nak kejutkan kawan2..
Tapi apa boleh buat,
4.40 pagi.. kejut jugak dorang..huhu
Mintak maaf sangat2 ye kawan2..
Sakit lorh..


Alhamdulillah hari pertama puasa segalanya berjalan dengan lancar. Dia beri saya "cuti" setelah saya selamat sampai di bumi Batu Pahat. Moga ia menjadi kafarah atas segala dosa-dosa buat hamba yang lemah ini. Moga ia menjadi tarbiyyah buat saya di bulan Ramadhan ini. Moga Ramadhan kali ini penuh makna.. agar dapat kutempuhi dengan sempurna..


Terima kasih buat semua kawan2 yang prihatin akan diri ini. Menjaga tanpa jemu, menolong tanpa kenal erti penat, menemani dikala keperitan melanda diri.. Jasamu kukenang~


hidup ini perlu disusuri walau ianya penuh onak dan duri



7 comments:

sergeant keroro said...

dugaan tu :)

semoga tabah ye.

siti kektus said...

kesian nya. muntah sampai 4 kali. kalau kite, mmg tak larat dah.


tak suka muntah, sebab tekak nanti rasa lain. hukhuk

Bella said...

huhuhu... sakit ooo kalau muntah byk kali... pernah juga rasa.. sedap lagi telan makanan dari muntah makanan... Apapun take care dan cepat2 sembuh...^^

Cik Ice said...

Susah nak cari kawan yg bila kita susah dy ada bersama kan..

Anonymous said...

kawan yg sejati sentiasa bersama dikala susah atau senang..smoga anda dikurniakan kwn2 yg sejati..amin...

eva said...

kasihan sungguh.. dugaan d bulan ramadhan..

Srikandi Cinta said...

keroro >> terima kasih.

siti kektus >> huhu, kesian kan.

Bella >> memang sakit muntah ni..

Cik Ice >> ye, memang susah.

Anon >> amin, insyaAllah.

eva >> dugaan :)