Thursday, September 22, 2011

Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) - 2


Pengalaman Berasaskan Sekolah(PBS) kali ke 2 telah selamat kami laksanakan. Kali ini saya dan beberapa orang rakan yang lain telah memilih negeri Terengganu sebagai lokasi untuk PBS, berbanding sebelum ni kami buat dekat Tangkak.

Pemilihan sekolah kali ni tak serumit masa sem yang lepas, sebab dah dirancang dengan lebih awal. Kalau dulu pecah kepala jugak fikir dengan siapa dan sekolah mana yang harus dipilih.  Alhamdulillah sekali lagi segalanya berjalan dengan sangat lancar dan segala tugasan dapat diselesaikan.

Untuk kali ini kami jalani PBS di Sekolah Kebangsaan Kuala Berang merangkap sekolah lama bagi salah seorang rakan saya. Macam yang kita dah sedia maklum, sesi persekolahan di Terengganu bermula pada hari Ahad jadi raya ke empat lagi saya dan kawan-kawan dari Johor dan Perak dah naik bas pergi Terengganu. Huhu agak menyentap perasaan jugak la bila lambai mak ayah adik-adik dan si dia sebelum bertolak. Aishhh.. nak tinggalkan orang yang tersayang la katakan demi tanggungjawab pada negara dan bangsa. eceh!



Sekolah yang baru jadi macam-macam pengalaman yang baru dapat dikutip. Kalau dari segi penggunaan bahasa di sekolah rasanya tak jadi masalah bagi kami yang bukan berasal dari Terengganu. Tak susah nak faham apa yang mereka katakan, cuma ada juga sesetengah perkataan yang kami tak tahu! huhu kena belajar lebih banyak lagi nampaknya ni loghat Terengganu!

Masa banyak dihabiskan dengan soal selidik antara kami dan murid-murid. Nasib baik la buat beramai2.. jadi   kami bahagi-bahagikan interview ni sesama kami. Sekali interview dapat 3 orang pelajar sebab ade tiga orang penyoal selidik. Yang sorang lagi buat kerja tambahan sebagai photographer! Esh ini sangat penting sebagai bahan bukti tahu!

Kami utarakan soalan berkaitan dengan akidah pada murid-murid. Macam2 jawapan yang kami terima. Yang lawak pun ade, yang buat sakit hati sebab soalan tak dibagi respons pun ada. Ada jugak murid-murid yang sporting, suruh nyanyi dia nyanyi.. Secara keseluruhannya mereka ini ada pengetahuan tentang akidah macam megucap dua kalimah syahadah, tahu tentang nabi, rasul dan malaikat, namun pemikiran mereka tentang perkara-perkara ni yang kita nak tahu. Macam mana kepercayaan mereka dan sejauh mana pengetahuan yang mereka ada.

Dah soal selidik murid-murid, guru-guru pulak yang jadi mangsa inteview kami. Putar-putar pun soalan dan jawapan yang sama juga yang kami perolehi, kiranya tak lari dari skop pengajaran dan pembelajaran. Huhu nak banyakkan kolaborasi-lah katakan.

Yang sebenarnya nak cerita tentang tempat2 yang sempat saya lawati di Terengganu, tetapi terjadi cerita pasal PBS la pulak. Bukan selalu dapat pergi Terengganu ni, tu yang berjalan sakan kami kat sana. 

Terima kasih buat penaja tempat tinggal kami iaitu cik Nurul Nadiah dan keluarga yang telah mengalu-alukan kedatangan kami selama lebih kurang seminggu di sana (ucapan hari raya). Walaupun gurau-gurau nak mintak duit sewa bilik, alhamdulillah tak mintak. keh keh keh. gurau je. Makanan kat sana best2.. dapat la kami ni makan nasi dagang yang dimasak oleh bonda cik Nurul Nadiah kita ni. Juga nasi Arab yang sangat best! Dan kami juga berkesempatan pergi pasar malam kat Kuala Berang, yang pastinya macam-macam jenis makanan ada, yang tak pernah jumpa pun ada jugak. Terima kasih banyak2...

Sebelum ke penghujung, meh kita berkenalan dengan rakan-rakan PBS kali ni yang semuanya puteri-puteri belaka. 4 orang dari IPTHO, seorang dari IPIS, seorang dari KDRI dan dari IPBA juga seorang.





Dan tak lupa juga gambar kenang-kenangan dengan beberapa orang guru yang ada masa kat bilik guru sebelum kami menamatkan PBS kali ni. Kalau nak tengok gambar Guru Besar yang sporting, tungggguuuu entri akan datang.. kekeringan idea buat masa ni huhu, banyak lagi nak tulis sebenarnya ni.. tapi, nanti la.. masih ada beberapa esaimen yang menanti untuk disiapkan.. hee~







6 comments:

khaira fansuri said...

pergghh..
terbaikkk pbs kt ganu dear..
smoge dpt mnimbe pglman bru
n mjdi pdidik bgse yg cemerlang..
^_^

Srikandi Cinta said...

khaira fansuri >> haha, memang terbaiikkk

dyanadiah~ said...

gamba lompat2 mau?haha

Mawar berduri said...

selamat berbakti cegu!! ;)

Srikandi Cinta said...

dyanadiah~ >> lompat2 yg cun tu?? msti mau... haha

Mawar berduri >> terima kasih :)

::contengan hati::)) said...

wahh best nye,,,
pengalaman baru kan ;)