Thursday, October 20, 2011

Kereta sakit.

Amaran: Entri ini panjang berjela-jela...

Assalamualaikum warahmatullah buat semua.

Hujan baru saja reda, dari petang tadi hujan dah turun dengan lebatnya.. Nasib baik plan untuk keluar tetap dapat diteruskan, lebih2 lagi kereta yang dihantar ke bengkel petang semalam telah sembuh sepenuhnya. Syukur sangat2.

Ini cerita dua hari yang lepas, belum basi lagi, hihi.. Atas sebab beberapa urusan, lepas solat zohor, saya dan kawan-kawan keluar ke bandar Batu Pahat (BP). Tak jauh pun ,dekat je dengan IPG ni. 

Dua orang classmates saya tak sihat, jadi saya hantar mereka ke Klinik Kesihatan (BP) sebelum kami bertiga terus ke Taman Universiti (Parit Raja). Saya tinggalkan mereka berdua di klinik dan sempat pesan kalau dah sudah semuanya jangan lupa message saya, nanti saya akan ke sana semula untuk ambil mereka.

Lain ceritanya di Taman U.. Kami singgah di Penawar Optometry, sebab cik kak Nadiah nak buat cermin mata baru lo..

Spek yang lama ok je lagi, tapi power spek tu melampau2 padahal rabun tak la teruk mana pun kalau nak diikutkan (tak patut2).. Jadi, kebetulan masa ni tengah promosi, harga spek pun murah2, haruslah untuk tidak melepaskan peluang keemasan yang ada weh!

Hampir dua jam memilih spek, sampai hampir semua spek telah dicuba.. bukan setakat orang yang nak pilih spek mana satu je yang jadi rambang mata, yang menengok ni pun naik juling mata dibuatnya. Kah kah kah. Sungguh sengal disitu..!



Dekat pukul lima petang barulah betul2 pasti nak tempah spek yang mana satu. Kebetulan masa tu pun classmates yang kat klinik tadi dah settle semuanya kat sana, jadi sangat lah sesuai untuk bergerak pergi dari situ, huh kalau banyak masa lagi gerenti makin banyak la spek yang di-try-test, dan makin juling lah mata dibuatnya. Hehe..

Lepas singgah BP Mall, beli makanan dan beli segala apa yang dihajatkan, kami bergerak pulang ke IPG memandangkan waktu maghrib pun dah masuk masa tu, hari pun dah mula gelap..

Saya dapat rasakan sesuatu yang lain pada kereta pada ketika itu, bunyi yang sangat kuat masa saya memandu, dan bunyinya pun pelik.ini bukan cerita seram. 

Hati dah mula rasa tak berapa nak sedap, lain macam je rasanya dan masa tu saya hanya dapat fikir kalau nak jadi apa2 pun biar la dalam campus nanti. Jadi saya teruskan perjalanan seperti biasa, dah tak jauh pun lagi nak sampai IPG.

Bila turun untuk key in ic, saya tengok2 tayar, mana tahu ada apa2 yang tak kena. Saya hanya cek tayar depan dibahagian driver. Sebab saya tahu bunyinya memang datang dari bahagian saya.. tak tergerak pulak nak cek tayar2 yang lain sebab memang nak cepat sampai hostel je masa tu.

Disebabkan saya bawa orang sakit, saya turunkan mereka di hostel sebelum kami yang lain hantar kereta ke tempat parking pelajar. On the way nak ke sana, beberapa orang senior yang baru balik beriadah petang-petang seolah2 beri isyarat dan menunjuk ke arah tayar kereta. 

Masa tu memang tak fikir lain dah, terus ke bahu jalan, berhentikan kereta. Turun dari kereta, mereka2 pun cakap tayar belakang dah goyang. Pergh, tengok2 satu skru dah hilang.. Ya Allah, nasib baik la tak tercabut kat tengah jalan ke, masa tengah drive ke.. Entah bila la skru tu hilang agaknya..

Apa2pun, saya dan kawan-kawan terus naik bilik dan solat maghrib, kalau nak buat apa2 pun masa malam nanti.. Otak pun dah tak berapa nak dapat berfikir dengan baik masa tu. Huh memang nak cakap dengan ayah je masa ni, sebab tahu ayah je yang boleh bagi jalan terbaik macam mana nak settlekan pasal kereta tu. Walaupun tahu masa-masa macam ni ayah memang akan ke surau, jadi cerita dulu kat mak kiteww.. Huhu

Lepas maghrib, ayah call saya dan saya pun mengadulah pasal kereta. Huhu kalau dengan ayah ni nak ngadu apa2 mesti rasa macam nak menangis. Cettt manja la tu konon! haha! Then ayah suggestkan beberapa cara untuk solve problem ni buat sementara waktu sebelum dapat hantar ke workshop esoknya... Ayah suruh ketatkan skru yang ada dan ambil satu skru spare kat dalam kereta.. 

Atas bantuan dua orang rakan yang gagah perkasa, mereka la yang tolong pasangkan skru, ketatkan skru yang tak hilang lagi tuh. Atas keadaan diri yang tak dapat nak fikir dengan baik masa tu, saya tak ingat skru mana perlu diguna dengan alat dari dalam kereta dan yang mana yang perlu dipinjam dari mereka yang ada kereta. haha rasa diri sangat menyusahkan orang lain masa tu tahu! Nasib baik last minute baru ingat.. 

Dah dapat ketatkan skru tayar walaupun hakikatnya tayar masih lagi tak kukuh masa tu, saya nak hantar kereta ke tempat parking, supaya kereta tak rasa menyemak kat tepi jalan tu. Haha, sangatlah pandaikan, sekali 4 orang naik nak gi hantar kereta..!! Baru jalan sikit dah dengar bunyi tayar goyang dan nak tercabut.. Berhenti lagi kat tepi jalan. Hihi kenapa la tak fikir yang kereta tu tengah tak ok.. boleh pulak naik ramai2 kan.

Kawan kat luar kereta yang tolong tengokkan keadaan kereta masa kami 4 orang nak ke tempat parking, mula ketatkan balik skru tu.. Nasib baik tak lama. Lepas dah rasa yakin dah boleh gerak, hanya saya seorang saja yang bawak kereta, tak ada lagi kawan kat sebelah, mahupun ditempat duduk belakang. Lima orang lagi diluar.

Mereka sempat pesan, boleh bawak 30 je, saya dengan rasa berhemah diri, bawak 10 je.. huhu, nanti tak terkejar pulak mereka yang kat belakang. Mereka pun suggest kan park dekat depan Pra Sekolah je.. 

Maka terletak la sebuah kereta pada waktu malam di depan Pra Sekolah..

***********

Esoknya, atas bantuan encik teman dan encik ayah angkat, dialah yang bersusah payah menghantar kereta saya ke bengkel untuk dibetulkan apa yang tak kena. Sebenarnya... err err saya memang tak berani bawak kereta dengan keadaan yang macam tu, apatah lagi kena bawak keluar ke jalan raya BP ni, huhu.. workshop tak jauh pun sebenarnya, depan sikit je dari IPG ni..

Kata taukeh bengkel tu, dalam sehari dah boleh siap.. Dan nanti dia akan call bila dah siap.. Huh, janganlah lama2 sebab tak lama lagi saya nak balik Melaka dah.. 

************
Hari ini!.. hari ini... hihi, plan nak keluar lagi kalau kereta dah siap.. Mulanya ingat nak naik bas je kalau kereta tak settle lagi, kemudian sebelah petangnya baru ke Parit Sulong dengan kereta. Ni ha cik kembar nak hantar kereta sebelum balik esok..

Bila risik2 tanya en teman, dia kata dah siap, bukan setakat dah siap, tapi dah tersedia parking depan tangga cafe lagi tu.. Wahhh pantasnya! 

Alhamdulillah kereta yang sakit telah kembali sihat, dah tak risau lagi dah, dah boleh tidur dengan lena dah, dah boleh makan dengan berselera jugak dah.. oppss risau tu betul lah, tapi sejak bila tak lena tidur dan tak lalu makan hehe..

************
Itulah kisah hidup saya, macam-macam yang terjadi sejak kebelakangan ini.. Pelbagai dugaan dan rintangan yang saya dan kawan-kawan lalui. Alhamdulillah segalanya ada jalan penyelesaian yang tersendiri.. Apa yang jadi lebih membuatkan saya tahu banyak benda pasal kereta, dan yang lebih penting buatkan saya terharu bila kawan-kawan sentiasa disisi tak kira bila susah dan bila senang.

Jadi, saya dedikasikan penghargaan buat mereka2 yang telah banyak menolong saya selama ini. Rasa nak nangis pulak berjiwang2 dekat sini.. hehe.. Cik kembar, Cik dya, Cik fiera dan yang LAIN2... Syukran jazilan!




notahati: Yeay, dah banyak idea nak buat orang semput baca entri, kah3..
             




3 comments:

Jijimon said...

alhamdulillah kete da ok
hati2 di jalan raye..=)
tiade lg tayr loose! huhu

amniey91 said...

wah..da ok da ek..ad dgr cite jgk...my rumet bgtaw..;)
nsib bek ok..

::contengan hati::)) said...

wah selamat xjd pape kan kak,,
dah lah jalan dekat bp ni agak bahaya kan,,
jom singgah uthm heheh ;)