Friday, January 20, 2012

Tragedi 4 November 2011

Petang itu saya mengatur perjalanan pulang ke Melaka. Warga IPG yang lain juga kebanyakkannya telah pun memulakan perjalanan untuk pulang ke rumah masing-masing, tak kira lah walau di mana sekalipun arah tujuan mereka.

Beberapa hari lagi, kami akan menyambut Hari Raya AidilAdha, sudah tentunya bersama keluarga yang senantiasa dirindui bila berjauhan, juga bersama sanak-saudara yang jauh di mata namun masih tetap dihati.

Sungguh.. Segalanya masih segar diingatan ini, kira-kira jam 5 petang, di Jalan Temenggung Ahmad, Muar. Saya melihat sendiri kejadian itu. Kecelakaan yang berlaku di depan mata saya masih dapat dibayangkan sehingga sekarang.

Saya dengan kereta, dia dengan motor. Mungkin salah saya juga kerana tak perasan akan signal ke kiri yang beliau berikan. Lalu saya hanya meneruskan perjalanan tanpa memasuki simpang kiri tersebut.

Peristiwa itu berlaku di simpang berlampu isyarat. Bila saya mahu melihat dia dengan menggunakan cermin pandang belakang, dengan jelas saya dapat lihat saat-saat dia melanggar pembahagi jalan yang mengarah ke kiri itu. Beliau terjatuh di atas tebing tersebut, beg tercampak, motor juga turut rebah! Dan yang pastinya, memang jelas kelihatan serpihan-serpihan bahagian motor yang pecah di jalan raya itu.

Ya Allah hanya tuhan saja yang tahu apa yang saya rasa ketika itu. Beristighfar panjang saya dibuatnya di dalam kereta. Dari dalam kereta, saya dah lihat orang ramai berhenti dan mula mengerumuni dia. Dia pula turut bangun dan memungut beg yang berterabur di atas jalan.Tak kurang juga, ada pak cik dari seberang jalan, turut berlari-lari ke tempat kejadian itu.

Setelah kereta diberhentikan di bahu jalan dan saya mencapai apa yang patut, langkah diatur untuk ke tempat kemalangan itu berlaku. Saya mahu mendapatkan dia, berdebar-debar hati saya dibuatnya. Apa-apa pun saya tahu tiada kecederaan yang teruk berlaku seperti patah tangan atau kaki.

Hampir saja saya di tempat tersebut, dia berpaling ke arah saya. Ya Allah, darah! darah dimuka, rasa mahu saja saya menjerit di situ, tapi disebabkan orang ramai ketika itu, ianya tertahan dan dibiarkan begitu saja.

Muka calar-balar, berdarah sana sini, dahi juga turut terluka. Tangan dibahagian kiri dan kanan kedua-duanya luka, baju yang beliau pakai juga turut terkoyak di bahagian poket. Alhamdulillah kaki tidak menunjukkan banyak luka.

Mereka yang datang dan berhenti tanda prihatin juga turut mahu menghulurkan bantuan. Ada yang mahu menghantar beliau ke klinik, ada juga yang mahu menghantar beliau ke rumah memandangkan tempat kejadian itu tidak jauh dari rumahnya.

Namun setelah meyakinkan mereka bahawa dia tidak apa-apa. Mereka beransur pulang.

Pihak yang berkenaan dihubungi, motor yang dah tak boleh nak ditolak walau sedikit tu pun hanya dibiarkan kat atas tebing jalan sahaja. Agak teruk juga keadaan motor tu.

Sesudah itu, klinik menjadi tempat tujuan seterusnya, luka dibersihkan.. Kesian sangat, ye sangat kesian.. Ya Allah ringankan kesakitannya Ya Allah.

******

Kini hampir dua bulan motor dah berada di bengkel, mungkin juga telah siap dibaiki. Jadi hanya menunggu masa sahaja untuk di ambil. Lepas ni dah ada motor, dah tak perlu susah-susah untuk naik bas. huhu takpe2.. kesusahan itukan nikmat yang tertangguh. 

Tolong jaga kesihatan, sebab saya tahu ada effect lepas awak excident tu, lepas awak terhentak dan tersembam kat atas tanah tu.. Please Please Please jage diri ok.. 

Walau kemana pun awak nak pergi lepas ini, sama ada dengan kereta atau motor, pastikan keselamatan diutamakan. Jangan nak cepat sampai je kat sesuatu tempat sehingga tak hiraukan keselamatan diri. Biar lambat asal selamat.

Happy Holiday and Take Good Care of Yourself!


masa motor sihat lagi! wee~



2 comments:

khaira fansuri said...

isk3 ya Allah..
msih sgar dlm ingatan..T_T
trime kaseh ats ptolongn yg dbrikan..
insyaAllah akn mnjge dri ini
sbaeknye..

**entri yg mnyentuh hati sy..
take care jgk ye..
trime kaseh ats sglenye..

Srikandi Cinta said...

mana mungkin dapat dilupa :)