Saturday, February 18, 2012

Gua rindu sama itu Gelanggang

Malam menjelma lagi, malam yang tenang dan sunyi sepi.. Terutamanya bagi penghuni hostel ni, lagi2 bila semua kawan2 rapat dengan saya dah "terbang" ke sana ke mari.. Ada yang balik, ada yang join program, ada yang tidur rumah kawan diorang..

Jadi tinggallah kiteww ni keseorangan di sini.. huhu

Jauh dari hiruk pikuk kota. Eh tetibe.. Sememangnya kepala jadi lapang yang teramat sangat dari masalah, bila dah sunyi2 macam nie..Tak ade bunyi bising yang buatkan kepala dan otak jadi serabut.. Jap2, nie apa kena-mengena dengan tajuk entri kali ni *confuse*

Bukan apa, nie malam minggu, lazimnya ramai antara kita yang habiskan masa untuk buat apa yang mereka nak, contohnya jalan2 sekitar bandar Batu Pahat ni, yela nak jalan masa weekdays kan busy.. Dengan tugasan, kuliah, perjumpaan bagai la dan yang sama waktu dengannya.

Bila duduk2 layan perasaan sorang-sorang ni, tetibe terasa rindu pulak nak masuk gelanggang. Serentak dengan tu semua kisah suka dan duka semasa berada di gelanggang terimbau kembali. *Fuhh lap peluh*

Silat dan saya bagai tidak dapat dipisahkan. Oh mungkin lebih tepat lagi kita kata, silat dan ahli keluarga saya memang tak dapat dipisahkan. Ok mungkin sangat tepat lagi kita katakan "orang Melaka" dan silat memang sama sekali tidak dapat dipisahkan.. hihihihi.. *tak de kena-mengane*

Nak cerita sejarah dalam dunia persilatan ni memang panjang, tapi insyaAllah saya akan cuba ringkaskan seboleh yang mungkin. ceh ceh cewah..

Dulu masa saya sekolah rendah, masa tu saya tinggal kat Ayer Keroh, Melaka. Jadi anak engineer nie memang macam nie, sikit-sikit pindah, sikit-sikit kena tolong angkat barang, pastu kemas balik kat rumah baru..

Melaka ke Negeri Sembilan ke Johor dan hampir ke Perak.. Tapi tak jadi pindah Perak sebab masa tu arwah moyang meninggal.. Merata dah kami sekeluarga pindah-randah. Nasib baik belum sampai tahap nomat kihkihkih.

Dia dah mengarut dah.. Ok balik pada cerita sebenar, ehem2. Masa tu umur saya 9 tahun, saya ingat lagi, masa tu saya mula joinkan diri dengan silat. Saya tak join silat yang dekat sekolah tu, ala yang kena isi borang dan bagi nama dulu sebelum nak masuk silat kat sekolah tuuu..

Saya join silat yang Taman saya punya. Sekarang tak tahulah ada ke tak group silat ni. Saya tak join sorang-sorang, eh mestilah kena tarik adik sekali join silat ni. Masa tu dia darjah satu, saya darjah tiga, adiklah peserta paling muda dan kecik sekali masa tu.

Silat ada banyak jenis dan nama. Ade silat zahir ada yang batin jugak.. Huh yang ni boleh sampai terbang parang semua, tapi tak yah la nak join silat tu kalau rasa dia punya cara macam tak betul je..

First silat yang saya join, silat Hulubalang. Silat ni seingat saya budak-budak muda yang join, masa tu saya kecik lagi, yang saya ingat ada gak la dak2 sekolah menengah yang join. Yang part ayah-ayah dan pakcik-pakcik punya tak ada sebab kami yang muda-muda lagi gagah perkasa ni je yang join.

Pergi latihan seminggu sekali, Jumaat malam Sabtu, dari pukul 8 malam sampai pukul 10 la lebih kurang. Yang ni dekat gelanggang dekat dengan Dewan Taman Ayer Keroh Heights.. Gelanggang, of course mesti berpasir, baru best, kalau pasir dah tak de, tambak balik..

Dari bab memukul, mengelak, menendang, lawan antara satu sama lain, training untuk buat persembahan semuanya seronok. Paling tak boleh lupa bila kami yang adik-adik nie duduk kat atas bahu mereka yang besar-besar tua bangka ni, pastu buat movement, yang duduk kat atas bahu buat gerak menumbuk, yang tukang kendong budak-budak buat langkah dengan kaki.

Bila Sabtu Ahad macam biasalah banyak majlis perkahwinan, dan kami banyak dapat tempahan untuk buat persembahan sekitar dalam negeri Melaka. Ingat lagi masa tu, pergi naik van, ada la dalam belas-belas orang jugak yang pergi.

Dengan baju silat warna hitam bertali pinggang merah, pastu kat kepala ikat jugak kain warna merah. Fulamak, dapat bayangkan tak betapa comelnya saya masa tu.. ^_^

Silat ni salah satu dari cabang-cabang seni, cikgu silat saya ada ajar saya buat satu gaya bersembahan ni, yang mana nanti dak-dak silat yang lain berdiri dalam bentuk U, saya ditengah-tengah akan persembahkan persembahan tersebut.

Ni kira acara individu lepas buat persembahan beramai-ramai. Akan ada juga budak-budak group saya yang lain buat persembahan solo, macam-macam gayalah.

Huh serius rindu semua tu.

Bila kat sekolah menengah, ok masa ni saya dah pindah Masjid Tanah dah, ada jugak silat kat sekolah, tapi saya tak join, ni silat Gayung. huhu tali pinggang warna kuning.

Sampailah masa form 3 saya satu family join lagi silat, ni Silat Pancasila pulak, dari Kedah. cikgu yang ajar tu dari sana.

Yang ni lagi best, sebab bukan setakat saya satu family je yang join, sekali dengan keluarga Pak Ngah, Pak Cik, Pak Teh join sekali. Sebab ayah ada bukak gelanggang dekat belakang rumah nenek. Memang ramai, bila malam je penuh dengan budak-budak silat.

Siap sekali sepupu-sepupu saya bawak member-member dia, saya pun bawak member jugak, memang penuh la gelanggang tu. Memang best.

Dan kini.. kini.. kini..

Bila dah di IPG, ada juga silat, Silat Sendeng, saya join dengan kawan-kawan yang lain. Tapi makin lama makin kurang orang yang datang, nak join silat memang perlukan komitmen.. Tapi bila masing-masing dah bz dengan kerja masing-masing, memang tak dapat la nak turun latihan.

Setiap silat itu unik. Silat sendeng ni seni diaaa.. kena sendengkan badan, haha bagi senget sikit badan tu.. Dari segi asas memang sama, tumbuk, tendang.. dan cikgu silat ajar jugak main kayu.. salah pukul habis la..

Dan sekarang..

Ye sekarang, saat saya tengah sibuk-sibuk menulis entri ni, jari digerakkan mengikut apa yang berkata-kata dalam hati dan juga yang berada di minda, saya rindu akan semua itu..

Dah lama tak gi silat, dah lama tak buat gerak-gerakkan yang dapat buat badan jadi "segar" lepas training.. Dah lama tak dengar cikgu bebel-bebel bagi tips pasal cara nak bagi nampak lagi bergaya bila buat gerakkan.

Tak kira apa pun jenis dan nama ilmu mempertahankan diri yang awak-awak sekalian join, silat ke tomoi ke kungfu ke, bagi saya la kan.. Ia memang bagus.. banyak kelebihannya..

Jadi, jom la join ramai-ramai..


5 comments:

Jijimon said...

gua rindu sama itu
gelanggang juga maaaa~
haiyo..ini entli manyak
legend ooo~
chaiyok2!!!! =)

Srikandi Cinta said...

Jijimontel >> hahahahaha.. hehe, gua manyak rndu woo.. mau tgk lu brsilat pn gua rndu jugaaa.. haiisshh ^_^

amniey91 said...

wah...berlawanan la kita ni..sy plak da lame tinggal gelanggang taekwon-do..:),

Srikandi Cinta said...

owh taekwon-do ke.. best gak tu huhu :)

~ ADANDO ~ said...

salam perkenalan dialam Cyber.

i follow....U follow...

from: adando