Saturday, April 14, 2012

Depan murid-murid jangan senyum =)

Hidup sememangnya perlu diceriakan dengan senyuman dan gelak tawa, dari kita dan orang-orang sekeliling. Kerana senyuman ikhlas yang lahir dari hati melambangkan betapa gembira, bahagia dan cerianya hidup seseorang itu.

Tapi harus diingat, senyuman dan gelak tawa yang kita lihat, belum tentu menggambarkan rasa sebenar yang ada pada hati seseorang itu.

Walau kita jenis yang ceria, 24 jam penuh dengan senyuman, hidup penuh bunga-bunga yang berwarna-warni..

Ada masanya kita perlu serius.. bergantung pada situasi yang kita hadapi.

Memang kita tak akan tahu apa yang kita boleh buat sehinggalah kita berani melangkah ke hadapan dan cuba untuk melakukannya.

Depan murid-murid jangan senyum.. kata ustaz saya tadi..

Teringat satu peristiwa semasa PBS 3 baru-baru ini..

Bila mana saya dan rakan-rakan saya yang lain diamanahkan untuk menjadi guru ganti bagi kelas-kelas tertentu, lebih-lebih lagi bila sekolah tersebut menjadi tuan rumah bagi Pertandingan Bola Baling peringkat kawasan. Tak menang tangan kami dibuatnya.

Dah dapat kelas, masing-masing bergerak ke kelas yang telah ditetapkan ikut jadual dan masa yang diberi. Saya dapat kelas darjah 6C, kelas yang paling hujung.. Tapi tak ramai murid dalam kelas, sebahagiannya dah pergi padang join bola baling.

Yang tinggal berapa kerat tu pn mula2 sibuk2 nak turun bawah jugak.. Last2 saya suruh mereka nyanyi dan saya rakam. Hajatnya nak rakam mereka nyanyi lagu sekolah je.. Sebab masa saya dengar lagu sekolah masa perhimpunan hari Isnin, lagu sekolah tu best, rentak dan lirik dua-dua best. Rasa macam jiwa pejuang wujud dalam diri plak, hehehe.. sekolah dalam kem la katakan..

Disebabkan murid-murid dalam kelas tu memang sporting, dengan lagu negeri Melaka dan Wawasan Pendidikan Negeri Melaka sekali mereka nyanyi.. Lagu patriotik 3 buah lagu..

Bila dah habis, nak nyanyi lagi la plak.. macam-macam lagu mereka nyanyi..

Lain ceritanya dengan kawan-kawan saya, . ada yang kata nak kawal kelas bukan main susah sebab murid-muridnya yang kuat sangat bercakap dan tak tahu duduk diam..

Sampaikan seorang kawan yang sepanjang kami berkawan dengan dia, tak pernah dengar dia menjerit, apatah lagi bercakap dengan nada yang sangat kuat tak kira di dalam kelas atau di luar kelas, semasa perbentangan pun kena ingatkan supaya kuatkan suara yang sayup2 kedengaran dari sudut belakang kelas..

Namun pada masa tersebut, beliau telah berjaya mengeluarkan suara emas yang beliau simpan selama ini.. Keh3, sampai terkejut kawan saya yang seorang lagi. Sampai menangis budak yang kena marah dengan kawan bersuara emas itu.

Alangkah ruginya saya tak ada masa tu.. kalau tak, dapat gak tengok dia marah budak, dapat gak tengok dia jadi garang sebab selama ni asek kena buli dengan orang je.. hehehehe

Tahniah buat kawan2 yang berjaya handle kelas dengan jayanya.. Ifa yang buat budak takut sampai nangis. Zati yang jaga kelas darjah 1 yang x leh dok diam tu dengan garangnya.. sis nadiah yang jadi guru pembimbing dak2 tahun 5 buat latihan dengan cemerlangnya.. (sory yg lain2 aktiviti tak dapat ingat) huhu


1 comment:

khaira fansuri said...

huish dasat wat skool military nih
msti cik sc msuk bwk m-16
hak3 lg tggi rsenye..
^_^ kiddin~
yeahhh last pbs sem dpn
keep ut comin..