Monday, April 30, 2012

Khabar Angin


Tak tahu apa yang dirasa bila khabar ini sampai di pengetahuan saya.. Mahu tergelak terasa macam nak marah pula..

Tak tahu macam mana berita yang tak benar sama sekali tu boleh sampai ke pengetahuan pelajar-pelajar yang bukan sama aliran dengan saya, sedangkan kawan-kawan kelas saya pun tidak tahu dan tak kata apa-apa. Pelik2.

Pantai mana yang tak dipukul ombak. Hubungan mana yang tak pernah diduga. Tak kira la apa jenis hubungan sekalipun, antara ibu bapa dan anak, antara sahabat handai, antara adik-beradik, guru dan anak murid dan banyak lagi la.

Laman ini adakalanya jadi tempat untuk meluah kata dan rasa. Sememangnya emosi dan apa yang kita rasa mempengaruhi apa yang kita tulis dan mahu sampaikan. Lebih-lebih lagi apabila kita menulis dengan sepenuh hati..

Tak semestinya apa yang kita sedih dan tangiskan adalah disebabkan hubungan kita dengan seseorang.

Boleh jadi disebabkan perkara lain. Kematian haiwan kesayangan mungkin... Kehilangan barang yang disayangi mungkin... Atau mungkin juga terlepas satu peluang keemasan yang ditunggu selama ini..

Mudahnya membuat andaian dan kesimpulan. "Oh dia begini begini dan begini.."

"Oh dia dah tak......"

Senangnya membuat tanggapan yang sama sekali tidak berasas. Tak mahu bertanya dari hati ke hati dengan empunya diri? Sudah tentu tidak. Mahu salahkan siapa? Tidak tahu mana silapnya..

Kelakar rasanya, sedangkan yang rapat dengan diri ini pun tidak tahu apa-apa, dan yang tahu "cerita betul" kononnya.. tahu segalanya. Seboleh-boleh mahu mempertahankan apa yang mereka tahu.

Mungkinkah atas faktor perubahan yang terjadi sejak kebelakangan ini? Dia atau saya, mungkin ada anjakan paradigma yang kami lakukan. Lalu atas sebab itulah terjadinya andaian itu, lahirnya pemikiran yang sebegitu.


Tak ada apa yang berubah, dari dahulu hingga sekarang, semuanya masih sama seperti dahulu, kami baik-baik saja..


Khabar angin. Saya kira penyebarannya lebih dahsyat daripada angin taufan yang bertiup.

Cepat sungguh berita tersebar... Inilah namanya masyarakat..

Jangan buat sebarang andaian, jika tuan punya badan tak keluarkan apa-apa kenyataan..

Ceh, dah macam artis plak.. tak mahu2, huhu..




2 comments:

amniey91 said...

wow..andaian apa plak tu ye..hihi

Srikandi Cinta said...

macam2 ade nie, haha..