Thursday, April 19, 2012

Serupa tapi tak sama.

Pagi yang indah, aman damai, dapat dirasa hembusan angin sepoi-sepoi bahasa. Dipertengahan kelas, hujan turun mencurah-curah.. Sesuai dengan keadaan cuaca pagi ini.. Mendung dan tak panas, tiba-tiba mood Cameron Higland datang.. hehe

Teringat perbualan di antara saya, rakan dan tuan punya kedai. Semalam saya ke kedai komputer. Laptop yang dah dihantar beberapa hari yang lalu dah dapat dikesan apa penyakitnya.

Motherboard. Huh, agak parah disitu nampaknya. Laptop yang selama ini tak pernah sakit dan menunjukkan sebarang tanda "kemerengan" disahkan rosak oleh mereka yang pakar dalam bidang-bidang pengkomputeran ni..

Ada dua jalan penyelesaian, pertama laptop tu kena hantar ke KL untuk tukar apa yang patut, yang kedua beli baru je la..

Saya tak buat apa-apa keputusan lagi masa tu. Laptop tu saya ambil semula, nak dapatkan pandangan dari kenalan yang tahu tentang selok-belok komputer ni dulu sebelum buat apa-apa.

Rasa sedih pulak bila laptop rosak, huhu.. Em mungkin sebab laptop tu ayah yang belikan dulu. Masa saya belajar dekat USIM, masa tengah sibuk2 dengan kelas, task dan kuiz.. Ayah datang hantar laptop.. 

Saya memang sayang kalau barang atau sesuatu tu orang lain yang bagi.. Tapi kalau guna duit sendiri memang tak rasa sangat sedihnya tu. 

Orang lain mungkin akan rasa sayang bila guna duit sendiri, tapi tak bagi saya.. Kalau barang yang orang tu bagi yang itu lah.. memang sebolehnya saya akan jaga betul2.. sebab bagi saya, kalau kita dapat tukar yang lain dengan warranty sekalipun.. Yang dah ditukar tu tak akan sama dengan apa yang kita dapat mula-mula.

Sebab tu bila jadi macam nie, sekalipun saya akan beli laptop baru nanti kalau itu je cara yang ada, saya nak cuba jugak betulkan laptop yang ada nie, walaupun potensi laptop tu nak elok agak tipis.. 

Assignment dah settle, tinggal beberapa tugasan yang perlu diselesaikan.. Tak lama lagi nak exam dah.. mungkin akan gunakan laptop jugak walaupun tak sekerap masa musim demam assignment..

Masa laptop rosak, kebetulan ada laptop lebih dekat rumah, dapat la saya pinjam.. Mula-mula tu adik2 tak nak bagi jugak sebab nak guna masa on line nanti.. Ayah dah beli laptop baru, jadi dapat gak la guna laptop nie. Kalau x, x merasa la nak update blog, huhu..

Thanks Ayah bagi pinjam.. ^_^ Semoga urusan pelajaran ayah masa study Master ni dipermudahkan.. Kalau ade rezeki jadi Dr Azman la ye.. Tak pun Ir pun best jugak.. amin amin.. =)


Jom motivasikan diri, layan video nie jap.. best =)



Jangan lupa muhasabah diri kita.. Tak salah kalau kita cuba jadi yang terbaik..


Ikhlas,
Cahaya Pilihan Yang Terbaik..



No comments: