Thursday, August 30, 2012

Jaga hati jaga perkataan

Dah nak masuk pukul 2 pagi. Esok pagi-pagi dah kena bertolak ke Rompin. Ambil masa update blog kejap. Lama dah tak blogging. 

Tak faham kenapa orang suka cakap buruk tentang seseorang. Manusia memang tak boleh tengok orang senang? Tak boleh tengok orang lain bahagia?

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada, dengan jalan kehidupan yang kita miliki. Kan semua yang Allah beri pada kita adalah yang terbaik. Jadi, jalanilah dengan sebaiknya.

Tak perlu burukkan orang lain. Lagi-lagi depan orang yang dia sayang. Kalau rasa dia bersalah sangat, tegurlah dengan cara yang paling berhikmah. Ada cara yang betul, bukan dengan cara sebarkan cerita yang dah tentu ditokok tambah dengan hebatnya.

Kita buka aib orang. Tak takut ke kalau Allah balas dengan buka aib kita pula? Berhati-hatilah.

Setiap yang berlaku ada sebab dan hikmahnya. Jaga hati jaga perkataan kita.

Aku pun orang selatan jugak. Orang Melaka juga. Tapi pandai2lah jaga bahasa kita. 

Tak payah la cerita buruk tentang orang lain. Kutuk-kutuk bagai ni. Yang mana buruk jadikan pengajaran je dah la, simpan kemas2 dalam hati. Biar Allah je yang tahu.

Jangan beratkan tabung dosa kita. Aku ingatkan diri aku jugak. Maafkan orang yang buat salah dengan kita. Pasti kita tenang.

May Allah bless!

No comments: