Friday, September 7, 2012

Tiru-tiru. Ikut-ikut. Jadilah diri sendiri.

Setiap orang berbeza cara dan perwatakan mereka. Cara duduk, cara makan, cara cakap dan macam-macam jenis cara lagi yang ada.

Aku ada cara aku yang tersendiri.

Dah kata cara sendiri, mestilah tak kan sama dengan cara orang lain. 

Apa aku nak cakap?

Sekarang ni musim assignment. Tak lama lepas musim assignment bagi sem 4 ni berakhir, akan ada pulak musim peperiksaan.

Cara aku belajar. Cara aku buat kerja.

Dah tentu cara aku sendiri kan.

Orang sekeliling selalu cakap apa yang mereka rasa dan apa yang mereka nampak sahaja. Iaitu apa yang tersurat dan bukannya apa yang tersirat.

Surat dengan sirat. Zaman sekolah dulu berpuluh-puluh kali cikgu ajar. Kalau tak faham juga, pergilah belajar balik. huhu

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada. Aku ingat lagi, dulu masa aku call mak untuk beritahu pointer dapat berapa, ayat first mak aku cakap lepas cakap tahniah.. " Jangan sombong"

Masa aku masuk U, hari pertama pagi-pagi lagi ayah hantar mesej. Walaupun dah hampir 3 tahun lepas, aku ingat sampai sekarang.

"Tahniah dah jadi mahasiswa, jangan rasa diri hebat, jangan sombong, 

Aku tak kaya-raya. Tapi mampu. Syukur atas nikmat.

Alhamdulillah kebanyakkan apa yang aku nak, aku dapat. Kehendak tu kena la ikut kemampuan. Bukan melebihi kemampuan diri.

Jangan pandang kehidupan aku hebat. Tolonglah. Yang nampak hanya luaran.

Maksudnya macam ni.. Selalu je aku perhatikan, jadi macam ni..

Kaya gileee dia! Pakai bla bla bla... Pandai gileerr dia, dapat sekian sekian sekian . Uisshhh hebat gle!

Itu luaran,  iaitu bagi aku, itu adalah hasil dari usaha seseorang.

Yang kita nampak hanyalah luaran.

Pernah korang tahu macam mana dia berusaha keras untuk dapatkan kejayaan itu? Pernah korang tahu macam mana perit dan sakit dia bekerja untuk kesenangan hidup? Pernah korang tahu macam mana rasa nak gilanya dia bersengkang-mata bertungkus-lumus untuk capai impian dia?

Tak pernah. Kita tak pernah tahu. Walau macam mana baik sekalipun kita dengan dia. Kita tak berada dengan dia 24 jam. 

Boleh jadi depan kita dia relax dan cool je. Boleh jadi depan kita dialah orang paling pemalas di dunia.

Tapi masa kita tidur, kita tahu apa dia buat? Masa kita tak ada di sisi dia, kita tahu apa yang dia usahakan?

TAK. Kita tak tahu. Tapi Allah tahu semuanya.

Kejayaan, kesenangan, kemenangan, kebahagiaan (banyak betul mr. k ni), biarlah kita kongsi dengan Dia yang Maha Mendengar. Tak ada apa yang terlepas dari pengetahuanNya kan. 

Cukuplah kita kongsi hanya denganNya. Itu lebih sweet. Daripada orang lain tahu dan menyebarkan cerita-cerita yang langsung tak masuk dek akal, langsung tak memberi respon yang membina.

Jangan rasa diri hebat. Kerana ada orang lain yang lebih hebat berjuta-juta kali daripada kita. Apa yang penting, buat yang terbaik, doa banyak-banyak. 

Apalah sangat hebat manusia ini. HANYA HAMBA. ya, KITA HAMBA. SERING LALAI DAN LUPA.

Tak faham, kenapa mesti ada yang berkata.. Tak adil... Tak sepatutnya begitu dan begini.. Tak boleh macam tu, tak boleh macam ni.. Tak betul tu.. 

Manusia tak pernah puas. Tak pernah rasa cukup dengan apa yang dah dimiliki. Jauhkanlah aku dari rasa tak pernah cukup dengan apa yang ada. Moga kita sentiasa bersyukur.

Kat mana agaknya yang salah? Sehingga orang berkata.. "Rahsia kejayaan... bla bla bla..." 

Aduh, yang dikata tu pulak, yang negatif.. 

Senyumlah dan jangan risau biarpun orang tak tahu cerita sebenar.

Sebab hanya Allah saja yang tahu apa yang kita lakukan. Apa yang kita usahakan. Apa yang kita hajatkan.

Biarlah kejayaan kita dengan restu Dia ^_^


1 comment:

::contengan hati::)) said...

selalu fikir mcm tu,, kenapa diaowg lg pandai dri diri sendir,, kenapa diaowg senang dapat ape yg mereka nak ;)