Thursday, April 4, 2013

Life lesson 2


"Cikgu nak tanya, siapa dalam kelas ni dia jujur?"

Kelas sunyi sepi, tak ada siapa angkat tangan. 

"Dia cikgu, dia bendahari"

"Tak ada sapa cikgu, sebab semua orang ada buat salah"

"Ok la... cikgu nak tanya satu soalan.. jawab dengan jujur"




"Siapa yang pagi tadi dia solat subuh, angkat tangan.. cikgu nak semua jujur"

Yang solat subuh angkat tangan dengan segera, yang lain senyap dan tunduk, hanya yang solat bising2.

"Yang lain kenapa tak solat?"

Senyap lagi, tak ada alasan diberi.

"Siapa sayang Allah angkat tangan..."

Semua yang ada dalam kelas angkat tangan, tak ada seorang pun yang tak angkat tangan.

"Allah ni siapa sebenarnya, siapa Allah tu?"

"Tuhan.."

"Yang ciptakan kita.."

"Tuhan yang kita sembah"

respon mereka dengan yakinnya.


"Haaa.. pandai pun, jadi kenapa tak solat subuh pagi tadi? kata sayang Allah"

Aku bergerak ke belakang.

"Hah yang tak solat ni, cakap dgn cikgu kenapa tak solat"



" Malas"

"Terlupa"

"Bangun lambat"

"Bangun lambat"

"Bangun lambat"

"Hasutan syaitan.."

"Hasutan syaitan? besar sangat ke syaitan tu?"

"Tak besar pun , kecil je"

kawan-kawan yang lain ketawa..

"Tu pun tak boleh lawan"

dan macam-macam alasan lagi yang ada.

"Ingat ya, jangan tinggal solat"

"Solat itu tiang agama, sapa yang runtuhkan...."

"Runtuhkan agama.." sambung murid-murid.

"Allah tak minta kita apa2, tapi Allah yang bagi rezeki kat kita"



****

Kita selalu mengaku sayang Allah, tapi selalu tak ikut apa yang Allah suruh, selalu lalai dan leka.

Anak murid Dr, duplicate Dr doktrin murid2 huhu. 
mencari-cari idea




**dalam kelas ni siapa suara dia kuat?
Masing2 berebut angkat tangan
"saya, cikgu. saya, cikgu. saya berrrzanji"
yang lain kata...
"saya, cikgu. saya masuk musabaqah"
T__T

Tengok si dia yang 'baik' dalam kelas pandai mengaji, aku senyum lagi =)


Hari 2 dan 3
03042013
SKPB, BP

*helaian kertas di dalam Al-Quran itu aku tenung lama, genap tiga tahun, aku senyum lagi =)
kertas itu diterbalikkan, sebaris doa yg ada padanya aku baca di dalam hati. 
Pastinya terkenang kelak tawa sahabat dan "mereka" pada ketika itu, sesungguhnya Allah Maha Penyayang dari yang penyayang ^_^


No comments: