Monday, April 8, 2013

Life lesson 3


Haikal dan hakim :-)

Kalau kat dalam kelas, memang aku dapat cam budak berdua ni, sebab tempat asing-asing. tapi bila kat luar kelas, setiap kali jumpa budak berdua ni aku akan tanya.

"Ni haikal ke hakim?"

Dan tanpa jemu, haikal akan jawab "haikal, tuuuu hakim"

alahai melting aku dibuatnya. haha. apsal entah rasa macam alahai comelnya korang dua orang ni. Oh aku memang suka kembar pun LOL hahaha.

Haikal dengan Hakim. Hakim abang, dan Haikal adik. Eh betul ke? Em jap2, yup betul la.

Selalunya yang lebih aktif adalah si adik iaitu Haikal, yang Hakim si abang lebih tersipu-sipu malu dan aku suka kenakan dia. haha i'm sory my dear.

Korang tahu tak walaupun korang semua comel-comel belaka, tapi berjaya membuatkan keayuan cikgu terhakis sikit demi sikit. haha. Oh kat sekolah ni semua cikgu.. setaraf semuanya tak ada yang dipanggil ustazah, so aku sebagai yang baru dan hanya mengikut flow membahasakan diri aku 'cikgu' juga. Sama je sebab ustaz dan ustazah hanyalah panggilan dalam bahasa arab sahaja. ok no problem.

Aku mengajar darjah 2 dengan 5.

Oh biasalah budak2 umur lapan tahun memang pantang nampak cikgu comel. haha LOL. *perasan lebih.

Budak2 yang masih suci tak ada dosa. Dan fevret diorang adalah kerja sekolah yang aku bagi. Jadi, belajar sikit, buat kerja yang banyak.

Aku rasa kalau aku bawak pensel berkotak-kotak pun memang licin habis sebab semuanya berebut2 nak jawab walaupun lepas angkat tangan dan dipersilakan untuk menjawab...

"err tak tahu cikgu"

Atau jawapan yang dia bagi adalah merapu-rapu. Huh dasar budak kecil comel. Nasib baik la aku jenis suka budak2 haha.

Aduhai anak murid, korang buat cikgu melting sebab semua berebut-rebut nak jawab soalan, nak tolong cikgu hantar buku kat bilik guru.

Aku panggil seorang, sepuluh yang datang. Aku suruh yang sepuluh tu balik tempat sebab kalau ramai-ramai aku tak nak bagi tolong aku, sepuluh yang lain pulak datang. haha T__T

Korang tahu tak yang cikgu nak tergelak nak menangis pun ada bila korang baca doa sangat bersungguh-sungguh kuat gila sampai cikgu rasa macam nak runtuh je kelas tu *nasib baik tingkat dua je

Alahai anak murid. Cikgu touching. Korang tak ada dosa,masih suci bersih. moga Allah bantu cikgu didik korang tentang Islam, tentang betapa indahnya islam itu jika diamalkan dengan penuh penghayatan.

Alahai sayang-sayang cikgu, korang tahu tak cikgu rasa nak tergelak masa cikgu cerita

"Sapa nak tahu, dulu Iblis tu duduk kat dalam syurga"

Korang senyap, lepas tu muka masing-masing tak percaya dan mulut masing-masing ternganga.

"Haaa.. tak tahu kan? nak tak cikgu cerita macam mana iblis boleh kena halau dari syurga?"

Korang masing-masing muka excited nak tahu cerita selanjutnya.

Ok, sekarang cikgu pening kepala nak cerita apa kat korang lagi lepas ni. hahaha.

Alahai anak murid, bila korang berebut-rebut nak tolong cikgu, cikgu doa dalam hati, biar sampai besar korang suka berebut-rebut tolong orang dengan buat kebaikan. :')

Dalam Al-Quran Allah kata "Berlumba-lumba la buat kebaikan"

Sayang-sayang cikgu, masa korang berebut-rebut tu, cikgu teringat ayat ni *sebak

Rasa nak menangis bila korang masing-masing ketagih nak sangat tahu tentang apa yang korang tak tahu. Bila tak faham dengan jujurnya korang akan kata..

"Tak faham la cikgu..."

Attitude oh attitude tuuuu youuuu.. huhu. Perangai korang mengalahkan kami-kami yang dah besar ni belajar. Sebab kadang-kadang tak faham tapi malas nak tanya dan tak de nafsu pun nak tanya yang tukang ajar, semua lebih suka jawab

"Faaaahaaaaammmmm" panjang-panjang tanda kononnya faham sangat-sangat.

Cikgu belajar lagi dari kamu-kamu semua. :')

Aina pulak bila aku tanya "agak-agak kenapa syaitan tu kena halau dari syurga.."

Jawapan yang dia bagi tak lain tak bukan mesti ada... "Sebab nabi Muhammad bla bla bla"

Ainaaaaaa... masa tu Nabi Muhammad tak ada lagi, yang ada hanya malaikat, iblis dan Nabi Adam sahaja.

Berulang-ulang kali aku ingatkan Aina pasal benda ni sebab setiap kali aku tanya mesti jawapan dia masih macam tu. huhu T__T


Mereka suci bersih. Jujur. Kata-kata mereka lahir dari hati. Aku gembira sebab dekat dengan mereka. Andai mereka dijemput Allah sekarang, mereka akan tunggu ibu dan ayah mereka di syurga. Sedangkan aku? :'(

Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita. Moga Allah terus bimbing kita untuk terus berada di bawah naunganNya. :')

Aturan Allah sangat cantik, sangat teratur, sangat rapi, sangat mengagumkan. :')

Walau anak-anak itu buat aku jadi 'gangster' balik macam zaman sekolah aku dulu. Bak kata cikgu-cikgu, hilang keayuan haha.



Hari2 aku akan dengar lagu ni "Ketawa bersama, menangis bersama..." dan "putih-putih melati, merah-merah delima, siapa yang baik hati pastiku terima..."

Satu hari liriknya jadi begini... "ketawa bersama, menangis bersama, berpanas pun bersama.." hahahahaha
LOL sebab tak de karen kat kawasan sekitar sampai kol 7 petang hari tuuu... "



Nanti aku update lagi, nak buat rph dengan abm, nanti ada orang membebel lagi kat aku. Nasib baik la aku cool tak suka membebel tau T_T thanks, selalu bising kat aku. Bising tanda care kan kan? haha. aku memang hobi online je keje. Ade blog ni pun memang aku pulun habis, sebab tu genap setahun aku ber-fb, aku off :-)

kalau tak memang akan dengar ayat.. "tu la asyik main fb, twitter, blog.."

"mane ade fb."

"twitter dengan blog"

"=_="

kalau tak cari salah aku memang tak sah kan. haha. Sabar2, sesuatu tu tak datang pada kita melainkan kita boleh hadapi.

Esok perhimpunan, rindu pulak nak nyanyi lagu kami guru malaysia, lagu yang buat aku bersemangat setiap hari Isnin, hoho :p


No comments: