Sunday, October 6, 2013

Be a better person.

Dari dalam bas, aku lemparkan pandangan ke luar. Suatu pandangan yang asing bagi aku. Yelah, negara orang kan, mana nak sama dengan negara sendiri.

Aku toleh ke kiri, nampak kereta yang pelbagai warna. Sungguh kota Bangkok itu dipenuhi dengan pelbagai warna kereta model Honda.

Teksi pink dan oren. Sepanjang seminggu di Bangkok, itulah yang aku sangat teruja. Eh, ada satu lagi, teksi motor yang memakai baju berwarna oren.

Pada aku, mereka pandu kereta lagi ganas dari aku.. hehehe. Dengan kepadatan penduduk dan kenderaan, pejalan kaki yang boleh dilihat merata tempat, merancakkan lagi kesibukan kota Bangkok itu.

Namun tolak ansur mereka sangat tinggi. Tengok la cara mereka bertutur, penuh sopan santun dan lemah lembut.

Sawasdee Kap dan Kap kun kap.

2 ayat yang menjadi sebutan kami di sana. Itu je la yang kami tahu pun. Yang lain hampeh.

Macam bahasa anjing dan kucing juga la. hiuw hiuw

Bila aku berada di Bangkok, baru faham macam mana mereka boleh datang ke Malaysia dan jual baju dengan harga yang murah.

Siapa hantu shopping boleh la masukkan Bangkok atau Thailand dalam list ye :D

Bayangkan kebanyakkan barang dijual dengan 10baht 20baht 30baht. Kalau convert duit Malaysia pula sama dengan RM1 RM2 RM3. Murah gilllaaaaaa!!!!!

T-shirt bersepah 10baht dan 20baht.

Nak cari mana baju kat Malaysia ni RM1 dan RM2 ??? Bundle pun mahal kawannn.

Dekat gems gallery pula, err jap. gems means batu permata kalau tak silap. Hoiii murah-murah. Dah la asli sebab kat sana memang tempat gems ni dijumpai hoho.

Masa aku kat airport Penang, lepas solat subuh sebelum nak masuk flight, kami pun berlegar-legar sekitar airport, ada yang makan, pergi tukar duit baht dan macam-macam lagi la.

Tiba-tiba ada sekumpulan warga Jepun masuk dari pintu utama airport. Berjalan dengan sangat teratur dan pantas.

Tiba-tiba aku feeling berada kat Jepun jap bayangkan betapa mereka sangat rajin bekerja dan tidak suka membuang masa.

Tak ada seorang pun pelancong yang aku tengok senang-lenang sambil tolak trolley bag mereka tu sambil cakap-cakap kat kawan mereka. "waahhhh, cantik giilaaa airport Malaysia ni, bersih, sejuk aman dan damai" okey over.

Ok insaf. Lepas nie kena upgrade diri jadi lebih baik hari demi hari. Perubahan memerlukan masa. dan pastinya masa yang dilaburkan untuk kebaikan pada masa hadapan adalah sangat membawa keuntungan pada sesiapa sahaja.

Allah sebagai matlamat. Jadi, jangan lupa apa-apa pun buat sebab Allah okay. Good.

Yakinlah, apa yang kita sedang lalui hari ini tak akan kita dapat lihat hikmahnya pada hari ini juga.

So, get back up dan stay strong. Sebab kita punya Allah Yang Maha Kuasa :-)

Hari ini hari yang indah buat kita semua. Selamat berhujung minggu :D

No comments: